Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/109744
Author(s): Cláudia Manuela da Silva Henriques
Title: Relatório de Estágio Profissional "O Sonho de ser Professora: Fator chave para o envolvimento no estágio"
Issue Date: 2017-11-27
Abstract: The current report is part of the second cycle of higher studies leading to the master's degree in Physical Education Teaching in the Basic and Secondary Education, of the Faculty of Sport of the University of Porto and aims to analyze and illustrate the path taken by a preservice teacher along her practicum training. This document describes in a reflective way, not only all the experiences, the learning and decision-making processes but also the results achieved by the preservice teacher. The practicum training was held at a school of the Aveiro district, in a group of three preservice teacher, the cooperating teacher and the faculty supervisor. The preservice teacher was responsible for the teaching of a twelfth year class of Visual Arts and had other teaching experiences in the first and second Cycles of Basic Education. In terms of structure, the document includes five central chapters: the first, "Introduction" which contextualizes the document. The second refers to the "Biographic Context", reflecting academic and sports experiences, reasons for professional choice, as well as the contrast between expectations and the reality of the preservice teacher. In the third chapter "Professional Practice Framework" are characterized the legal and institutional context of the practicum training, the praticum group and the assigned classes. The fourth chapter refers to " Professional Practice implementation", which is subdivided into three performance areas. Area 1, "Organization and Management of Teaching and Learning", encompasses the concept, planning, implementation and evaluation; Area 2, "Participation in School and Relationship with Community" and Area 3, "Professional Development". In this chapter, is present the research study that focus the theme of functional training in the context of Physical Education classes. The fifth and final chapter presents final considerations and expectations for the future.
Description: O presente relatório surge no âmbito do segundo ciclo de estudos conducente ao grau de mestre em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto e assume como objetivo analisar e ilustrar o caminho percorrido por uma estudante estagiária (a autora) ao longo da sua prática de ensino supervisionada. Este documento procura descrever e refletir acerca das experiências, vivências, aprendizagens, tomadas de decisão e resultados alcançados pela estudante estagiária. O estágio profissional decorreu numa escola de um agrupamento do distrito de Aveiro, num núcleo de estágio constituído por três estudantes estagiários, pela professora orientadora e pela professora cooperante. A estudante estagiária foi responsável pela lecionação de uma turma do décimo segundo ano da área de Artes Visuais e teve outras experiências de lecionação nos primeiro e segundo Ciclos do Ensino Básico. Em termos de estrutura, o documento engloba cinco capítulos centrais: o primeiro, "Introdução", que contextualiza o documento. O segundo refere-se ao "Enquadramento Biográfico", onde são espelhadas as vivências académicas e desportivas que conduziram à escolha desta profissão, bem como o contraste entre as expectativas e a realidade do estágio. O terceiro capítulo "Enquadramento da Prática Profissional", engloba o contexto legal e institucional do estágio profissional, o núcleo de estágio e as turmas atribuídas. O quarto capítulo refere-se à "Realização da Prática Profissional", que está subdividido em três áreas de desempenho. A área 1, "Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem", engloba a conceção, o planeamento, a realização e a avaliação, a área 2, "Participação na Escola e Relações com a Comunidade" e a área 3, "Desenvolvimento Profissional. Neste capítulo é ainda apresentado o estudo de investigação focado na temática do treino funcional no contexto das aulas de Educação Física. No quinto e último capítulo, estão apresentadas as considerações finais e as expectativas para o futuro.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Call Number: 237421
URI: http://hdl.handle.net/10216/109744
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
237421.pdfRelatório de EStágio Profissional "O Sonho de ser Professora: Fator chave para o envolvimento no estágio"2.93 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.