Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/109727
Author(s): Filipe Silva Coelho
Title: "Estágio Profissional - A Primeira Etapa de um Sonho"
Issue Date: 2017-11-10
Abstract: This report aims to provide, in a reflexive, critical and well-founded way, my formative experience that I have obtained in the last six years of college, specifically in this year of Professional Internship.Internship is a gradual introduction into the world of work. This takes place in the last two semesters of the syllabus of the Physical Education Teaching Degree for the Second Cycle of the Basic and Secondary School of the Faculty of Sport of the Oporto University and, following this course, a report is prepared that documents the entire process of training.The present Professional Stage was held at Valongo Secondary School and with an internship nucleus consisting of 3 elements. The follow-up of the internship was done by a Faculty Advisor and a Cooperating Teacher at the school.The organization and structure of the report, in four parts, took into account the logic of the events characteristic of this formative process. Thus, the first part, Biographical Framework, discusses the personal and professional course carried out so far; The Framework of Professional Practice, part two, incorporates the theoretical, legal, institutional and functional points as well as the description of the current context of the Professional Internship; the anxieties, the joys and the strategies, that is, the main issues inherent to the teaching functions, are presented in the third part, Realization of Professional Practice, in a real and reasoned report; Finally, Part Four, Professional Development, reports the case study worked out over the school year with one of the students in my class in which the main goal was to realize what improvements Physical Activity can bring to a person with Crohn's Disease and congenital deformity Pectus Excavatum.
Description: presente relatório tem como objetivo providenciar, de uma forma reflexiva, crítica e fundamentada a minha experiência formativa que obtive nestes últimos seis anos de faculdade, mais concretamente neste ano de Estágio Profissional.O Estágio assume-se como uma introdução gradual no mundo do trabalho. Este, insere-se no último ano do plano de estudo do 2º Ciclo de Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto e acompanhando este trajeto, há a elaboração de um relatório que documenta todo o processo de formação.O presente Estágio Profissional decorreu na escola Secundária de Valongo e com um núcleo de estágio constituído por 3 elementos. O acompanhamento do estágio foi efetuado por um Professor Orientador da faculdade e um Professor Cooperante da escola.A organização e estrutura do relatório, em quatro partes, atenderam à lógica dos acontecimentos característicos deste processo formativo. Assim, a primeira parte, Enquadramento Biográfico, discorre o percurso pessoal e profissional realizado até ao momento; O Enquadramento da Prática Profissional, segunda parte, incorpora os pontos teórico, legal, institucional e funcional bem como a descrição do atual contexto do Estágio Profissional; as angústias, as alegrias e as estratégias, ou seja, as principais questões inerentes às funções docentes, apresentam-se na terceira parte, Realização da Prática Profissional, num relato real e fundamentado; por fim, a quarta parte, Desenvolvimento Profissional, relata o estudo de caso trabalhado ao longo do ano letivo com um dos alunos da minha turma em que o grande objetivo era perceber que melhorias pode a Atividade Física trazer a uma pessoa com Doença de Crohn e lesão congénita Pectus Excavatum.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Call Number: 237442
URI: http://hdl.handle.net/10216/109727
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
237442.pdf"Estágio Profissional - A Primeira Etapa de um Sonho"1.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.