Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/109725
Author(s): Tanya Costa Poças
Title: Relatório de Estágio Profissional "O caminho da descoberta da docência por uma professora-estagiária".
Issue Date: 2017-11-24
Abstract: In the last year of the Master's Degree in Teaching Physical Education in Basic and Secondary Education of the Faculty of Sport of the University of Porto, it is the responsibility of the pre-service teacher to complete a year of practicum, characterized by all the learning carried out in the previous year. It is where the pre-service teacher applies the acquired knowledge, theoretical and practical, in a real context, in which the pre-service teacher adopts the role of the main actor of practice. This practice is carried out in a cooperating school, where a teacher of the school and another one from the faculty guide the preservice teacher. This report aims to reproduce all the work done during this year and to portray, in detail, all the experiences I have achieved. This practicum report is constituted by an initial chapter "Introduction", where the contextualization of this document is expressed; The "Personal Framing" chapter, which expresses my life, academic and sports-wise, and where I reflect on the reasons that led me to the path of the teaching profession; The chapter on "Institutional Framework", sets out the context of the school where I completed my practicum, Almeida Garrett High School, the practicum group in which I was enrolled, the cooperating teacher, the supervisor teacher and my two classes; The chapter of the "Operational Framework", which describes all the work carried out throughout the year, is divided into three main areas of intervention: Area 1 - Teaching-Learning Organization and Management; Area 2 - Participation in School And Relations with the Community and Area 3 - related to Professional Development, corresponding to the research study. The last chapter concerns the main conclusions and future perspectives.
Description: No último ano do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, cabe aos professores-estagiários realizar um ano de estágio profissional caracterizado pelo culminar de todos os ensinamentos e aprendizagens realizadas no ano anterior. É neste momento que a professora-estagiária aplica os conhecimentos adquiridos, teóricos e práticos, num contexto real, no qual adota o papel de ator principal da sua prática. Esta prática é realizada numa escola cooperante, onde é acompanhado por um professor da mesma e orientado por um professor da faculdade. O presente relatório tem como objetivo apresentar todo o trabalho efetuado durante este ano e retratar de forma detalhada e pessoal toda a experiência que vivida, nomeadamente as decisões tomadas e todas as dificuldades ultrapassadas. Este abrange um capítulo inicial de "Introdução", onde está expressa a contextualização do presente documento; o capítulo de "Enquadramento Pessoal", que expressa o meu percurso de vida, académico e desportivo e onde reflito sobre as razões que me levaram a enveredar pelo caminho da profissão docente; o capítulo de "Enquadramento Institucional", que expõe o contexto da escola onde realizei o meu estágio profissional, Escola Secundária de Almeida Garrett, o núcleo de estágio no qual estive inserida, o professor cooperante, a professora orientadora, a turma residente que me foi atribuída e a turma partilhada; o capítulo do "Enquadramento Operacional", onde é descrito todo o trabalho realizado ao longo do ano e que se encontra dividido em três grandes áreas de intervenção: Área 1 - relativa à Organização e Gestão do Ensino-Aprendizagem; Área 2 - referente à Participação na Escola e Relações com a Comunidade e a Área 3 - alusiva ao Desenvolvimento Profissional e correspondente ao estudo de investigação. O último capítulo refere-se às principais conclusões deste ano letivo e às perspetivas futuras.Palavras-
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/109725
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
237281.pdfRelatório de Estágio Profissional "O caminho da descoberta da docência por uma professora-estagiária".2.32 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.