Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/109622
Author(s): Francisco Ferreira Silva Pereira
Title: Uma paisagem de acontecimentos. Projecto para uma casa-refúgio no Bom Sucesso
Issue Date: 2017-11-14
Abstract: This work is motivated by the development of a project for a refuge,an opportunity coincident with the fnal steps of the academic learning andthe start of the period of professional practice.The frst visits to the village of Bom Sucesso and the encounter withthe only existing structure in the site - a yellow blind facade reminiscent ofthe family house that existed there - trigger a dilemma: what to think of this wall.This dissertation is, therefore, the critical construction that concerns thedecision-making between the maintenance and the demolition of this element,constituting this work as an in-depth narrative of this experience.The Yellow Wall thus assumes the role of both project and discoursecatalyst - a paradigmatic structure that generates a universe of associationsand meanings, enabling and triggering refections on the various themes,realities and images that are unavoidable for the thought and elaboration of(the) project(s).Motivated by the various meanings that the Yellow Wall condenses andtranscends, and by the recognition of intelligibility in the apparently ugly andordinary things found in the place, our line of action approaches the bricoleurdiscourse: an inquiring posture is therefore taken, one that moves, looks andinteracts with the real, investigates and seeks validation in it for the ongoingproject. In this way, broader refections on the issues of territory, heritage,typology, contemporary dwelling, among others, are also propitiated.On the whole, this set of anxieties, stimulated by the succession ofevents identifed in the specifc landscape - the encounter between the self andthe existing physical phenomena, which (in)forms the thinking gaze - punctuateand compose the mental panorama of this project, estabilishing its imaginary,a landscape of events.
Description: Este trabalho é motivado pela realização de um projecto para umacasa-refúgio, oportunidade coincidente com a recta fnal de aprendizagemacadémica e arranque do período de prática profssional.As primeiras visitas à aldeia do Bom Sucesso e o confronto com aúnica estrutura existente no lote - uma fachada cega amarela reminiscenteda casa de família que aí existira - são desencadeadoras de dilema: o que achardeste muro.Esta dissertação é, então, a construção crítica que concerne a tomada dedecisão entre a manutenção e a demolição deste elemento, constituindo-secomo relato aprofundado desta experiência.O Muro Amarelo assume portanto o papel de catalisador de projecto edo discurso - estrutura-paradigma geradora de um universo de associações esignifcações que possibilitam e accionam refexões sobre os diversos temas,realidades e imagens que são inevitáveis ao pensamento e elaboração do(s)projecto(s).Motivados pelas diversas acepções que o Muro Amarelo condensa e extravasa,e pelo reconhecimento de inteligibilidade nas coisas aparentementefeias e banais encontradas no lugar, a nossa linha de actuação aproxima-se dodiscurso bricoleur: adopta-se uma postura inquiridora que se desloca, olha einterage com o real, o investiga e nele procura validação para o projecto emcurso. Deste modo, refexões mais alargadas em torno das questões do território,do património, da tipologia, dos modos de vida da contemporaneidade,entre outras, são igualmente propiciadas.No seu todo, este conjunto de inquietações, estimuladas pela sucessãode acontecimentos identifcados na paisagem específca - encontro entre o eu eos fenómenos físicos existentes no lugar, que (in)formam o olhar pensante- pontuam e compõem o panorama mental deste projecto, perfazendo o seuimaginário, uma paisagem de acontecimentos.
Subject: Artes
Arts
URI: http://hdl.handle.net/10216/109622
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.