Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/109381
Author(s): Afonso Ramos Portela
Title: De desvão a água-furtada - apropriação de coberturas por métodos generativos
Issue Date: 2017-11-27
Abstract: This dissertation stems from the observation of two main absences: the absence of ethics towardsusers of space; and the absence of a sense of economy of means and materials presentin the built world today. Therefore, this work looks for a responsible exploratory solution thataddresses those shortcomings.In order to achieve that goal it presents an alternative hybrid (analog and digital) design process,of renovation of Porto's historical roofs of previous centuries. Due to their age there aremany pathologies that eventually lead to degradation in the lower floors. We aim to preventthis and thus contribute to the conceptualization of architecture as tabula non rasa, changeable,constantly adding layers, an endless, infinite collective project.For the construction of the digital process I have chosen four case studies, situated both inthe historic centre of Porto and in the more peripheral areas of this historic hub, targeting fora heterogeneity of nearby contexts.The parametric digital model and graphic interface (included in the attachments of the digitalversion) that was developed allows the user to be self-sufficient in the exploration ofspatial configurations, overcoming the usual limitations of oral communication which can beextended with interactivity, acting on a cyclical pair of action and visual feedback. With thissetup we want the user to perceive, think and act on the systemic nature of an architecturalproject.
Description: Esta dissertação decorre da observação de duas carências principais: a da ética para com osutilizadores dos espaços; e a de sentido de economia de meios e materiais presente no actualmundo construído. Procura-se um caminho de exploração responsável que permita ultrapassaros problemas identificados.Apresenta-se nesse sentido um processo alternativo de projecto, híbrido (analógico e digital),de renovação dos telhados das habitações burguesas portuenses dos séculos XVII a XIX, ondeocorrem várias patologias que acabam por levar à degradação dos pisos inferiores. Quer-seassim contribuir para a conceptualização da arquitectura como tabula non rasa, mutável, empermanente adição de camadas, um projecto colectivo interminável, infinito.Para a construção do processo digital foram escolhidos quatro casos de estudo, quer no centrohistórico do Porto, quer em zonas mais periféricas deste núcleo histórico, procurandouma heterogeneidade de contextos próximos.Criou-se o modelo digital paramétrico e desenvolveu-se uma interface gráfica (presente nosanexos deste documento, em versão digital) que permite ao utilizador ser autónomo na exploraçãode configurações espaciais, permitindo que as características barreiras da comunicaçãooral se diluam e sejam complementadas e extrapoladas por uma interactividade baseadanum par cíclico de acção e feedback visual. Quer-se assim que o utilizador percepcione,pense e actue sobre a natureza sistémica de um projecto arquitectónico.
Subject: Artes
Arts
Call Number: 234661
URI: http://hdl.handle.net/10216/109381
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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