Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/109337
Author(s): Sara Isabel Magalhães Cabral
Title: Museus de arte contemporânea: clareza, escala e flexibilidade
Issue Date: 2017-11-15
Abstract: Nowadays the museum is no longer a building dedicated only to the education of thepublic. Instead it is also seen as a space for consumption and entertainment, which brings itcloser to the typology of shopping malls. The functional diversification of museums may havecontributed to this approach, therefore it is relevant to analyse the consequences and possiblesolutions as well as to verify the relationship between museums and models of consumption.In "From Invention to Convention in Architecture" Robert Venturi pointed out the mainconsequences of the functional diversification of museums: the spatial complexity, the remotenessof the art and the lack of institutional identity. In the same way he accounted the principal conceptsthat would allow the solution of this questions: clarity, scale and flexibility, even if the latter is lessobvious.The analysis of Portuguese museums of contemporary art and the IKEA model basedon the concepts mentioned above attempts to verify if the functional diversification leads to anapproximation between museums and shopping malls. In fact, the comparison between thetwo shows some similarities and that the affinity between consumption and education can bebalanced in order to enrich the museum, depending not only on the quantity of additional servicesbut mainly also on how they affect the experience that the visitor will perceive.Accordingly, the architecture of the museum has to relate with the art that contains as wellas to manage the different functions as a didactic, cultural, social and entertainer institution.
Description: O museu atual já não é só um espaço para a educação do público em geral, mas tambémum espaço para o consumo e para o entretenimento, o que os aproxima da tipologia dos centroscomerciais. A diversificação funcional dos museus pode ter vindo a impulsionar essa aproximação,de modo que se torna pertinente analisar as suas consequências e possíveis soluções, assimcomo verificar a relação entre os museus e os modelos de consumo.Em "From Invention to Convention in Architecture", Robert Venturi evidenciou asprincipais consequências da diversificação funcional do museu de arte: a complexidade espacial,o afastamento da arte e a falta de carácter institucional. Da mesma forma apontou os principaisconceitos que permitiriam a solução destas questões: a clareza, a escala e, ainda que de formamenos clara, a flexibilidade.A análise dos museus de arte contemporânea portugueses e do modelo IKEA, explorandoos três conceitos referidos, procura verificar se a diversificação funcional contribui para aaproximação do museu aos centros comerciais. De facto, a comparação entre os dois demonstraa presença de semelhanças e que a relação entre consumo e educação pode ser equilibradade modo a valorizar o espaço museal, dependendo da quantidade de serviços adicionais, mas,principalmente, do modo como estes irão influenciar a experiência do visitante.Sendo assim, a arquitetura do museu possui um grande papel, não só na relação coma arte que alberga (de modo a permitir a educação do público), mas também na gestão dasdiferentes componentes do museu como instituição didática, cultural, social e de consumo.
Subject: Artes
Arts
URI: http://hdl.handle.net/10216/109337
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FAUP - Dissertação

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