Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/109199
Author(s): José Carlos Lemos Silva
Title: Relatório de Estágio Profissional "Aprender a Arte de ser Professor"
Issue Date: 2017-11-14
Abstract: The year in which the Professional Internship takes place is one of the mostimportant years in the life of a teacher, because it is the culmination of aprocess of exhaustive training and also the clash with reality. A year full of newlearning and new experiences capable of define much of what will be the way toteach in future years. My Professional Internship took place at the Francisco deHolanda Secondary School, located in the center of the city of Guimarães,which was for many years the Industrial School of the city and its now areference in education at national level. I was there with two other colleagueswho became friends and together we successfully surpassed all the challengesthat arose along the way. Thus, after a brief introduction comes the report,which in the way of reflection mirrors a little of what this adventure was. Idivided it into five chapters and the first one begins with my presentation, wherei also refer to what my previous experiences were and I also try to pass some ofmy essence in words. Then i make a legal, institutional and functionalcontextualization of what I consider most revealing in relation to the Internshipand where I also present the school context where I was inserted. Theserepresent the first and second chapters of this document and are respectivelythe "Personal Framing" and the "Professional Framework". The next chapter isreally the core of the work where I refer all the relevant aspects of myprofessional practice as a teacher, describing and reflecting on everything thatmade me grow throughout this year. This chapter is called "Realization ofProfessional Practice". The fourth chapter is a little different from itspredecessors because here I present my research that focused on a case studyabout the impact of a functional training program on the levels of physicalfitness, self-esteem and self-perception of a student who is sick cancer. Finally,the fifth chapter concerns the final reflection and my prospects for the future.
Description: O ano em que decorre o Estágio Profissional (EP) assume-se como um dosanos mais importantes na vida de um professor, pois é o culminar de umprocesso de formação exaustivo e é também o choque com a realidade. Sendoum ano repleto de novas aprendizagens e de novas experiências, este definemuito daquilo que vai ser forma de estar e de ensinar do professor. O meu EPrealizou-se na Escola Secundária Francisco de Holanda, situada no centro dacidade de Guimarães, foi durante muitos anos a Escola Industrial da cidade eé hoje uma referência no ensino a nível nacional. Estive lá colocado com maisdois colegas, que com o tempo se tornaram amigos e juntos ultrapassamoscom sucesso, julgo eu, todos os desafios que nos foram surgindo ao longodeste trajeto. Assim, após uma breve introdução surge o relatório, que em jeitode reflexão espelha um pouco daquilo que foi esta aventura. Divido em cincocapítulos, este tem início com a minha apresentação e aqui refiro o que foramas minhas experiências anteriores e tento também passar um pouco da minhaessência através das palavras. De seguida, faço uma contextualização legal,institucional e funcional daquilo que considero mais relevante em relação aoEstágio e onde também apresento o contexto escolar onde estive inserido.Estes representam assim o primeiro e o segundo capítulo deste documento eque são respetivamente o "Enquadramento pessoal" e o "EnquadramentoProfissional". O capítulo seguinte é realmente o cerne do trabalho onde refirotodos os aspetos relevantes da minha prática profissional enquanto docente,descrevendo e refletindo acerca de tudo aquilo que me fez crescer ao longodeste ano. Este capítulo denomina-se "Realização da Prática Profissional". Noquarto capítulo apresento o meu projeto de investigação-ação que incidiu numestudo de caso acerca do impacto de um programa de treino funcional nosníveis de aptidão física, autoestima e autoperceção de uma aluna que é doenteoncológica. Por último, o quinto capítulo diz respeito à reflexão final e àsminhas perspetivas para o futuro.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
URI: http://hdl.handle.net/10216/109199
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
233584.pdfRelatório de Estágio Profissional "Aprender a Arte de ser Professor"1.23 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.