Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/108869
Author(s): Vasco Leite Faria Duarte
Title: "Estágio Profissional: Uma (trans) formação enquanto professor estagiário."
Issue Date: 2017-11-02
Abstract: This singular and personal document has as its main objective to portray all the academic year experienced by me in the Escola Básica Júlio Dinis. This document includes the feelings and many of the experiences lived during the year of the internship.The structure of the report is divided into six chapters: in the first, "Introduction", describes the main context of the internship. In the second chapter, "Biographical Background," I´m referring to what has made me travel on this journey as such as appearance of sports in my life. The third chapter is alluding to the "Framework of Professional Practice", here I characterize the school where the internship was developed and also the classes that have been assigned to me. In chapter 4, "Operational Framework", is where lays the core of the report, presenting the strategy implemented in order to overcome the difficulties that arise during the internship, is a reflection on the teaching-learning process. This chapter is divided into three areas of activity: Organization and Management of Teaching and Learning; Participation in school and relationship with the community and Professional development. The fifth chapter is reserved for the "Research Study": the physical condition - a primary objective in Physical Education classes, since the implementation of functional training circuits in EF classes is important for a significant improvement in the physical condition of the students. The sixth and final chapter refers to the "Final Considerations" and it includes all the lessons learned during this school year, as well as a perspective for the future.
Description: Este documento singular e pessoal tem como principal objetivo retratar todo o ano letivo vivenciado por mim na Escola Básica Júlio Dinis. Neste documento estão incluídos os sentimentos e muitas das experiências vividas ao longo do ano de estágio.A estruturação do relatório está dividida em seis capítulos: no primeiro, "Introdução", encontra-se descrito o enquadramento acerca do que contarei. No segundo capítulo "Enquadramento biográfico", refiro o que me fez percorrer este caminho até aqui chegar, narra ainda como surgiu o desporto na minha vida. O terceiro capítulo é alusivo ao "Enquadramento da Prática Profissional", aqui caraterizo a escola onde fiz o estágio e as turmas que me foram atribuídas. No capítulo número 4, "Enquadramento Operacional", é onde se encontra o cerne do relatório, apresentando as estratégias implementadas face às dificuldades que foram surgindo durante este ano, é como uma reflexão acerca do processo de ensino-aprendizagem. Estando dividido em três áreas de desempenho, Organização e Gestão do Ensino e da Aprendizagem; Participação na escola e relação com a comunidade; Desenvolvimento Profissional. O quinto capítulo está reservado para o "Estudo de Investigação": a condição física - um objetivo primordial nas aulas de Educação Física, uma vez que a implementação de circuitos de treino funcional nas aulas de EF são importantes para uma melhoria significativa da condição física dos alunos. O sexto e último capítulo refere-se às "Considerações finais", aqui estão incluídas todas as aprendizagens adquiridas durante este ano letivo, assim como a perspetiva para o futuro.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/108869
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
231002.pdf"Estágio Profissional: Uma (trans) formação enquanto professor estagiário."2.42 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.