Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/108525
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRamos, Madalena
dc.creatorCristina Parente
dc.creatorSantos, Mónica
dc.creatorChaves, Miguel
dc.date.accessioned2019-01-31T11:04:21Z-
dc.date.available2019-01-31T11:04:21Z-
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn0872-3419
dc.identifier.othersigarra:227662
dc.identifier.urihttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/108525-
dc.descriptionApresenta-se neste artigo uma tipologia de inserção profissional dos diplomados do ensino superiorportuguês, utilizada na análise i) da distribuição desigual dos indivíduos na estrutura ocupacional e ii) da relação entre as posições dos graduados na estrutura ocupacional e as orientações para o trabalho. Conclui-se que o ensino superior continua a ser permeado por lógicas de reprodução das desigualdades que vão para além dele e que, entre os seus diplomados, são os valores intrínsecos os de maior relevância, sendo que a importância por eles atribuída aos valores associados ao trabalho quase não tem relação com os níveis de segurança no emprego e a sua prosperidade.
dc.description.abstractThis article focuses on the Portuguese case to discuss the employment insertion of graduates. It starts by presenting a typology of professional situations with the purpose of analyzing graduate transition from higher education to the labor market. The heuristic potential of the typology is then described, showing its key role when analyzing two important topics in the study of the professional situation of graduates:i) the unequal distribution of individuals in the occupation structure and ii) the relationship between the graduates positions in the occupational structure and the work orientations. Two important conclusions are drawn: in Portugal higher education continues to be permeated by reproduction logics of inequalities that go beyond this; the importance of intrinsic and extrinsic values bears almost no relation to variations in levels of job security and material prosperity in this population, for whom intrinsic values are of great relevance
dc.language.isoeng
dc.rightsopenAccess
dc.subjectSociologia
dc.subjectSociology
dc.titleA typology of professional situations in the analysis of graduate transition from higher education to the labor market
dc.typeArtigo em Revista Científica Nacional
dc.contributor.uportoFaculdade de Letras
dc.identifier.doi10.21747/08723419/soc33a3
Appears in Collections:FLUP - Artigo em Revista Científica Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
227662.pdf361.37 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.