Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/108282
Author(s): Rúben Paulo Oliveira Amaral
Title: Relatório de Estágio Profissional "Melhor conhecer para melhor Agir em Contexto de Estágio"
Issue Date: 2017-10-30
Abstract: The practicum training is the highest point of teacher education. Itis a subject which is integrated in study plan of the second cycle in Teaching of Physical Education in Basic Education and High Schoolof Faculty of Sport of University of Porto. The main goal of the practicum is the student integration and transition to the professional context, thus offering the necessary tools for the impact with reality and the resolution of challenges. Te practicum take place at the "Escola Secundária das Laranjeiras" in São Miguel, Açores. Beyond the main goal, the practicum also intends to be a extension of practice, in which my experience is presented throughout the 2016/2017 school year, being constituted by personal reports and respective reflection, is also supported by the state of art in didactics and pedagogy. The structure of the current work has four dimensions, that is, the Personal context, where I expose my whole life path and the emergence of my passion for sport. The Practical Framework, which reports on the practicum context in the light of the regulatory and legislative framework. The Professional Practice, which reflection on the whole process in the various areas of intervention, as well as the justifications in decision-making that had to be made as the planning, evaluations and model used in the classes. Lastly, the Research Study intends to characterize the room class indiscipline of Laranjeiras High School also identify which disciplines have the largest and smallest number of participations and identify in these disciplines the methodologies used.
Description: O Estágio Profissional é o ponto mais alto da formação inicial. É uma unidade curricular que está integrada no plano de estudos do segundo ciclo em Ensino de Educação Física nos Ensino Básico e Secundário da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, tendo como principal objetivo a integração e transição do estudante para o contexto profissional, oferecendo assim as ferramentas necessárias para o impacto com a realidade e para a resolução de desafios. O meu estágio teve lugar na Escola Secundária das Laranjeiras, em São Miguel, Açores. Este Relatório de Estágio pretende ser uma continuidade da prática, sendo apresentada a minha experiência ao longo do ano letivo 2016/2017. É constituído por relatos pessoais e respetiva reflexão, sendo sustentado pela literatura existente no âmbito da didática e pedagogia. No presente relatório, será possível verificar uma estrutura com referência a quatro dimensões: Enquadramento Pessoal, onde exponho todo o meu trajeto de vida e o surgimento da minha paixão pelo Desporto; Enquadramento Prático, que relata o contexto da realização do estágio à luz do enquadramento regulamentar e legislativo; Realização da Prática Profissional, que contém uma reflexão acerca de todo o processo nas várias áreas de intervenção, assim como as justificações para as tomadas de decisão, nomeadamente para os planeamentos, avaliações e modelos utilizados nas aulas; por último, o Estudo de Investigação pretende caracterizar a indisciplina na sala de aula da Escola Secundária das Laranjeiras, identificar quais as disciplinas com maior e menor número de participações e identificar nestas disciplinas as metodologias utilizadas.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Call Number: 225281
URI: http://hdl.handle.net/10216/108282
Document Type: Relatório de Estágio
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Relatório de Estágio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
225281.pdfRelatório de Estágio Profissional "Melhor conhecer para melhor Agir em Contexto de Estágio"1.67 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.