Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/105394
Author(s): Edson Eduardo Rodrigues de Oliveira
Title: A importância da regulamentação da profissão de Educação Física para uma categoria profissional: O caso de Minas Gerais
Issue Date: 2017-07-12
Abstract: Over these years the movement of the associations sought to represent the profession of Physical Education. With the approval of the specific law, the Federal Council is created and the Regional Councils starting the category of physical education professional in Brazil and in Minas Gerais. This category still faces major obstacles despite the existence of its consolidated legislation in law, and its direction done by professionals elected to legislate and supervise the exercise of the profession. Given the above mentioned aspects, the general objective of this work is to demonstrate the evolution of the regulation of Physical Education in the State of Minas Gerais. As secondary objectives, we consider important, analyze the evolution of the process of regulation of the profession, characterize and describe the Associations of Professionals, identify the actions developed by the Confef / Cref system to guarantee the exercise of the graduated professional. The present investigation is characterized by a qualitative study, composed by several scientific paper, interviews, and legal documents. The results show that before the 9696/98 law, Physical Education was not a regulated profession in Brazil. Furthermore, we verify that associative movement was fundamental in valuing the profession, which had a greater appreciation, expansion and structuring of the field of professional performance. Nowadays, the graduated and the bachelor is under the ethical precepts and the field of action of the professional with continuous training.
Description: Ao longo dos anos o movimento das associações procurou representar a profissão de Educação Física. Com a aprovação da Lei específica, é criado o Conselho Federal e os Conselhos Regionais dando início à categoria de Profissional de Educação Física no Brasil e em Minas Gerais. Tal categoria ainda atravessa grandes obstáculos, apesar de existir a sua regulamentação consolidada em lei, e a sua direção ser feita por profissionais inscritos e eleitos nos Conselhos e terem competência para legislar e fiscalizar o exercício da profissão. Considerando os aspectos referenciados o objetivo geral deste trabalho é demonstrar a evolução da regulamentação relativa aos Profissionais de Educação Física no Brasil e no Estado de Minas Gerais. Como objetivos secundários consideramos importante analisar a evolução do processo de regulamentação da profissão, caracterizar e descrever as Associações de Profissionais, identificar as ações desenvolvidas pelo Sistema CONFEF/CREFs para garantir o exercício do profissional graduado. Em termos metodológicos recorreu-se à análise qualitativa e o corpus do estudo integra artigos científicos, entrevistas e documentos legais. Dos resultados obtidos, certificamo-nos que antes da Lei 9696/98 a Educação Física não era uma profissão regulamentada no Brasil. Verificamos igualmente que no processo da regulamentação, o movimento associativo foi fundamental na valorização da profissão e que esta obteve maior reconhecimento, ampliação e estruturação no campo de atuação profissional. Hoje em dia o licenciado e o bacharel em Educação Física está sujeito aos preceitos éticos e do campo de atuação do profissional com formação continuada.
Subject: Outras ciências sociais
Other social sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Outras ciências sociais
Social sciences::Other social sciences
TID identifier: 201881780
URI: https://hdl.handle.net/10216/105394
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
200566.pdfA importância da regulamentação da profissão de Educação Física para uma categoria profissional: O caso de Minas Gerais940.72 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.