Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/92860
Author(s): Rui Alexandre Lopes Baltazar Micaelo
Jaime Manuel Queirós Ribeiro
Title: Estudo da Compactação de Misturas Betuminosas Materiais
Issue Date: 2008
Abstract: Asphalt mixtures compaction is very important for the materials performance. In this stage themixture, previously loose, become dense and able to support the traffic loads. The different kinds ofrollers, mixtures and weather conditions generate a complex phenomenon. This paper presents twodifferent methodologies for the asphalt compaction study, with focus on the conclusions and advantages/disadvantages of each method.The first methodology is to carry out field tests, at large scale, with the purpose of evaluating theinfluence of several parameters in the final compaction degree. The statistical analysis, withregression models, clearly indicates that the type of layer, the temperature and the number of rollerpasses are the most influent parameters. In opposition to the true construction work resemblance atthe test there are the high costs, the unpredictable weather conditions and the works organization.The second methodology deals with compaction numerical modelling using a micromechanicalnumerical tool based on the Distinct Element Method (DEM). Asphalt mixtures are modelled in twodimensions, with separation of the different phases (aggregates and mastic), as an assemblage ofcircular rigid particles that interact with each other at soft contact points based on DEM, usingItasca-PFC2D software. At the moment the tool is not accessible to the common user for predictinga specific compaction process but in the future it will be able to reduce or eliminate the presentcosts with laboratory and field tests.
Description: A compactação das misturas betuminosas é fundamental para o seu desempenho em serviço. Nestafase a mistura passa de um estado solto para um estado denso com capacidade de suportar as cargasdo tráfego. Diferentes tipos de compactadores, misturas e condições atmosféricas criam umprocesso complexo. Neste trabalho são apresentadas duas metodologias distintas de estudo dacompactação de misturas betuminosas, com destaque para as conclusões alcançadas e as vantagense desvantagens de cada método.A primeira metodologia consiste na realização de ensaios em contexto de obra, em grande escala,com o objectivo de avaliar a influência de alguns parâmetros no grau de compactação final. Aanálise estatística com modelos de regressão permitiu concluir que o tipo de camada, a temperaturae o número de passagens são os elementos mais influentes. À reprodução fiel da obra no ensaiocontrapõem-se os custos elevados, a imprevisibilidade das condições atmosféricas e as dificuldadesde organização.A segunda metodologia consiste na modelação numérica da compactação com uma ferramentanumérica micromecânica, baseada no Método dos Elementos Discretos (MED). As misturasbetuminosas são simuladas a 2 dimensões considerando as várias fases presentes (agregados emastique betuminoso), as quais são representadas por partículas circulares rígidas que interagematravés de pontos de contactos deformáveis, com o software PFC2D. Actualmente a ferramenta nãoestá ainda acessível ao utilizador comum para a implementação com o objectivo de prever oprocesso de compactação num caso real mas no futuro poderá permitir eliminar ou reduzir os custosdos testes de caracterização em laboratório e validação em obra actualmente dispendidos.
Subject: Engenharia civil
Civil engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia civil
Engineering and technology::Civil engineering
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/92860
Document Type: Livro de Atas de Conferência Internacional
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FEUP - Livro de Atas de Conferência Internacional

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