Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/90392
Author(s): Rui Miguel Barros Gonçalves
Title: Juntando Modelação 3D Manual e Procedimental
Issue Date: 2016-02-22
Abstract: The domain of tridimensional modelling contains two major approaches: manual modelling and procedural modeling.In the first, the user models the object interacting directly with the result through virtual tools which, in some cases, work similarly to those utilized by modelers in real objects; thus allowing for direct and rigorous control over what is being produced. In procedural modelling, the objects are created automatically through several user-defined conditions, by textual rules in a dedicated language or data-flow graphs, allowing for quick and large-scale production of 3D content.On the other hand, interaction with these methods isn't always the most intuitive. In cases where it's necessary to introduce particular details, the procedural generation process becomes too taxing. For those situations, manual modelling would be the most adequate to perform corrections or small adjustments over details.So, it is important to find a medium which permits combining the advantages of manual modelling with those of procedural modelling, so that potential users may create tridimensional models with greater efficiency.This dissertation has as its objective the evaluation of possible integrations of the two main approaches of 3D modelling and the impact of the corresponding usage. To that purpose, a solution that aims to integrate the procedural modelling tool Construct in the manual modelling tool Blender was implemented and tested.
Description: Na área da modelação tridimensional existem duas grandes vertentes: modelação manual e modelação procedimental. Na primeira, o utilizador modela o objeto interagindo diretamente com o resultado através de ferramentas virtuais que, em alguns casos, se aproximam daquelas utilizadas por modeladores em objetos reais; desta forma permitindo um controlo direto e fino sobre o que está a ser produzido. Em modelação procedimental, os objetos são construídos de forma automática a partir de várias condições definidas pelo utilizador, através de regras textuais numa linguagem dedicada ou de grafos de fluxo de dados, permitindo um produção rápida em em grandes quantidades de conteúdo 3D.No entanto, nem sempre a interação com estes métodos é a mais intuitiva. Em situações em que é necessário introduzir detalhes particulares, o processo de criação procedimental torna-se demasiado trabalhoso. Para esses casos, a modelação manual seria a mais adequada para efetuar correções ou ajustes em detalhes.É assim importante encontrar um meio que permita combinar as vantagens da modelação manual com as vantagens da modelação procedimental, para que os potenciais utilizadores possam criar modelos tridimensionais com maior eficiência. Esta dissertação têm como objetivo avaliar possíveis abordagens de integração das duas vertentes de modelação e o impacto da respetiva utilização. Para tal, foi implementada e testada uma solução que visa integrar a ferramenta de modelação procedimental Construct na ferramenta de modelação manual Blender.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Call Number: 120382
URI: http://hdl.handle.net/10216/90392
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
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