Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/89691
Author(s): Rui Miguel de Paiva Batista
Title: Navigating Virtual Reality Worlds with the Leap Motion Controller
Issue Date: 2016-02-22
Abstract: Real state tours is a process where a potential buyer visits a house to know more details aboutit. This is an inefficient process at several levels. The user needs to travel physically to thehouse which brings monetary costs and it is a time consuming activity. To mitigate these factorsthe market is starting to have virtual real state tours. These have several benefits and the mainadvantage is the user only having to dislocate to a access point like a personal computer. Virtualtours also have its disadvantages. The houses built in virtual environments, although detailed, cannot give the potential buyer the feeling of presence. Normally the buyer can only look at picturesof rooms or see the virtual house in a broad perspective like a blueprint.Virtual reality can bring to the real state market the feeling of presence. Using devices like theOculus Rift, users can be placed in a virtual reality property with a first person perspective. Thisbrings some new challenges like navigation.The dissertation Navigating Virtual Reality Worlds with the Leap Motion Controller maingoal is to find and evaluate several navigation methods to control a virtual character inside a virtualsimulator. Recent devices as the Leap Motion will be compared with more traditional devices, likethe gamepad. To accomplish the goals set in this dissertation, tools like a game engine (Unity3Dor Unreal Engine) will be utilized. Leap Motion is a recent device to interact with virtual worlds.It can detect in real time the position direction and arch from user's hands. When combined withOculus Rift, a device that through stereoscopic vision offers the user a first person perspectivewhich allows the user to interact with the virtual world with a greater level of immersion. With themain goal set, some frequent problems with immersive simulators will be considered (for example,the user's fatigue). To help create the virtual world a game engine will be utilized. A survey of themain game engines will be made and one of them will be chosen to create the final application.The main use case scenario will be a real estate virtual tour. A user that can not travel to anapartment can, through the application, make a virtual tour to it anywhere in the world. With thefirst perspective feature given by the Oculus Rift, the user can have a immerse tour and have arealistic view of the apartment. However, it will be necessary to navigate through the property.Using a device like the Leap Motion, the user can interact with the world without losing theimmersion factor.The main use case scenario has some requirements that must be taken into account. Has thetarget audience is every one over eighteen years old, the learning curve of the techniques must below and the devices must be simple to handle. Also, effects related with the use of the Oculus Riftwill be taken into consideration and evaluated, like motion sickness and fatigue.To evaluate the several techniques some tests will be made to the users, like the SimulationSickness Questionnaire(SSQ). These act like comparison tools to test virtual realitysimulators.
Description: As visitas comerciais a imóveis têm como objetivo dar mais detalhes a um potencial compradorsobre a habitação. Este processo não é eficiente. O comprador tem que se deslocar fisicamenteao local da habitação, o que custa tanto dinheiro como tempo. De forma a tentar mitigar estesfatores começam a aparecer no mercado imobiliário as visitas virtuais. Estas visitas colmatam asfalhas mencionadas, pois o comprador apenas tem que se deslocar a um ponto de acesso comoo seu computador pessoal. No entanto, estas visitas virtuais também têm as suas desvantagens.Embora os imóveis virtuais possam ser criados com um grande detalhe, nas visitas virtuais ospotenciais compradores não têm um sentimento de presença. Normalmente o comprador apenaspode ver fotos/vídeos de algumas divisões ou ter uma vista superficial semelhante a uma planta. Arealidade virtual pode trazer ao mercado imobiliário o sentimento de presença. Com a utilizaçãode periféricos como o "Oculus Rift", o utilizador consegue ser colocado no ambiente virtual numaperspetiva de primeira pessoa. No entanto isto também traz alguns problemas a nível da navegação.A dissertação Navegação em mundos virtuais com o Leap Motion tem como objetivo encontrare avaliar formas de navegação sustentáveis para mundos virtuais a 3 dimensões usando váriosdispositivos (como "Leap Motion") e compará-las com alguns métodos de navegação existentes,tais como o comando. No âmbito deste trabalho serão usados os dispositivos "Leap Motion, o"Oculus Rift", e um motor gráfico (e.g. Unity 3D ou Unreal Engine).O "Leap Motion" é um dispositivo recente para a interação com mundos virtuais. Este conseguedetetar a orientação, posição e curvatura das mãos de um utilizador. Em conjunto com o"Oculus Rift", um dispositivo que permite através de visão estereoscópica oferecer ao utilizadoruma perspectiva de primeira pessoa numa cena tridimensional, permite a interação entre o utilizadore um mundo virtual. Como o âmbito principal será o estudo de formas de navegação emmundos tridimensionais, serão tidos em conta alguns dos problemas típicos nos ambientes imersivos,como por exemplo o cansaço sentido durante a navegação. Será usado um motor gráfico deforma a criar a cena tridimensional. A escolha entre motor gráfico será feita entre o "Unity3d" ouo "Unreal Engine", de forma a encontrar uma solução final. O principal caso de utilização será ode uma pessoa que necessita de observar um imóvel e não tem disponibilidade de o visitar fisicamente.Com o "Oculus Rift" será possível colocar o utilizador numa perspetiva de primeira pessoaa visitar virtualmente o imóvel que será criado através dos motores gráficos supracitados. Será noentanto necessário que o utilizador se desloque pelo imóvel, usando para este efeito o "Leap Motion"e outros dispositivos. O caso de utilização principal tem alguns requisitos inerentes, taiscomo o facto de os utilizadores finais não possuírem experiência com algumas das tecnologiasenvolvidas, pelo O caso de utilização principal tem alguns requisitos inerentes, tais como o factode os utilizadores finais não possuírem experiência com algumas das tecnologias envolvidas, peloque a curva de aprendizagem para a adaptação terá de ser baixa. Alguns aspetos normalmenteassociados às primeiras utilizacões do "Oculus Rift" serão tidos em conta como, por exemplo, oenjoo ou, no caso do "Leap Motion", o cansaço após algum tempo de utilização. Como o objetivodesta dissertação é uma avaliação de algo subjetivo, serão efetuados testes de utilização. Estes testes terão associados alguns questionários já existentes como o "Simulation Sickness Questionnaire"que servem como ferramentas de comparação entre simuladores de realidadevirtual.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201319632
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/89691
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
120161.pdfNavigating Virtual Reality Worlds with the Leap Motion Controller11.53 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.