Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/85516
Author(s): Rafaela Marques Pinto de Faria
Title: Game DesignTechniques for Software Engineering
Issue Date: 2016-07-07
Abstract: Software Engineering is a sub-field of engineering which aims to specify, develop and maintain software systems. It has a wide variety of content, so it is necessary to define the scope and different areas where Software Engineering is found. Thus, IEEE compiled a knowledge base in order to systematize the concepts. As these concepts are very different, it is necessary to approach them differently.A popular way of teaching them is by means of serious games. They have the advantage of motivating the player, allowing a more effective learning experience. For objectively and consistently develope such games, it is necessary to identify a number of patterns and design techniques. In this work we intend to look for the best way of teaching Software Engineering through serious games with the support of game design patterns, by articulating a map with the objectives required for an effective learning. The aim of this research is to develop a map within the sub area of Requirements Engineering where the educational objectives are covered, in order to guide the development of the games with less effort and more systematization.
Description: A Engenharia de Software é uma área da computação que tem como objetivo a especificação, o desenvolvimento e a manutenção de sistemas de Software. Tem uma vasta densidade de conteúdos, sendo necessário definir o âmbito e as diversas áreas onde a Engenharia de Software é encontrada. Para isso, foi organizada numa base de conhecimento pelo IEEE, de forma a sistematizar os conceitos. Como estes conteúdos são muito distintos, é necessário abordá-los de maneira diferente, tornando o ensino da Engenharia de Software muito vasto.Uma das formas usada na aprendizagem são os jogos sérios, que têm como principal objetivo motivar o jogador, tornando a captura de conhecimento mais eficaz e atenta. Para o desenvolvimento desses jogos ser objetivo e coerente é preciso identificar uma série de padrões e técnicas de design.Neste trabalho pretende-se procurar a melhor forma de ensinar Engenharia de Software através de jogos sérios, com o apoio de padróes de desenho de jogos, formulando assim um mapa com os objetivos necessários para uma aprendizagem de Engenharia de Software eficaz. O objetivo deste trabalho de investigação é desenvolver um mapa para a sub área da Engenharia de Requisitos, onde os seus objetivos educacionais são cobertos, de forma a guiar o desenvolvimento de jogos com menor esforço e maior sistematização.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201317702
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/85516
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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