Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/85470
Author(s): João Pedro Domingues da Rocha Marinheiro
Title: A Generic Agent Architecture for Cooperative Multi-Agent Games
Issue Date: 2016-07-15
Abstract: The goal of this dissertation is to develop a high level generic architecture for the development of agents able to effectively play gameswith strong social components and a mix of competition and cooperation. Traditional techniques used in the context of games include searchingstrategies like Branch & Bound as well as Monte-Carlo approaches, however, these techniques are difficult to apply to this category of games,due to the often enormous search trees and the difficulty in calculating the value of a player's position or move.We propose a generic agent architecture that tackles the subjects of negotiation, trust and opponent modelling, simplifying the development ofagents capable of playing these games effectively. This architecture is split into four independent modules, taking inspiration from thestructure of a wartime nation, the President, the Strategic Office, the Foreign Office and the Intelligence Office.We demonstrate the applications of this architecture by instantiating it using two different games, Diplomacy and Werewolves of Miller's Hollow,and testing the obtained agents in a variety of scenarios against existing agents. The results obtained show that the architecture is genericenough to be applied in a wide variety of games, and the inclusion of negotiation, trust and opponent modelling allows for more effective agents.
Description: Esta dissertação tem como objetivo o desenvolvimento de uma arquitetura genérica de alto nível para o desenvolvimento de agentes capazes deeficientemente jogar jogos com um misto de competição e cooperação. Técnicas tradicionais utilizadas no contexto dos jogos incluem estratégias depesquisa como o Branch & Bound assim como abordagens de Monte-Carlo. Contudo estas técnicas são difíceis de aplicar a esta categoria de jogos, devidoaos frequentemente grandes espaços de pesquisa e à dificuldade em calcular os valores das posições e movimentos dos jogadores.Neste trabalho propômos uma arquitetura de agentes genérica que aborda os temas da negociação, confiança e modelação de oponentes, simplificando odesenvolvimento de agentes capazes de jogar estes jogos eficientemente. Esta arquitetura está dividida em quatro módulos independentes, inspirando-sena estrutura de uma nação em tempo de guerra, o Presidente, o Departamento Estratégico, o Departamento de Relações Externas e o Departamento deInteligência.Demonstramos as aplicações desta arquitetura instanciando-a usando dois jogos diferentes, o Diplomacy e o Werewolves of Miller's Hollow, e testando osagentes obtidos numa variedade de cenários contra agentes existentes. Os resultados obtidos mostram que a arquitetura é genérica o suficiente para seraplicada numa grande variedade de jogos, e a inclusão de negociação, confiança e modelação de oponentes permite obter agentes mais eficazes.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Call Number: 144581
URI: http://hdl.handle.net/10216/85470
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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