Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/85231
Author(s): Ana Raquel Cosme Costeira
Title: Interatividade e Storytelling: Desenvolvimentos narrativos em videojogos
Issue Date: 2016-07-15
Abstract: The present work is integrated in the syllabus of Multimedia Masters Degree in the Faculty of Engineering, University of Porto. The objective of this investigation is the definition of the adaptive elements, whether by addition or subtraction of the narrative components present in the alteration of the medium from which they are incorporated. Thus, it is possible to observe that specific and different structures exist, that, in some way, reflect the behaviour of the narrative according to its mediatic context. It was attempted to clarify the subject concerning the understanding of these different existing narrative structures, and in what way they influence the narrative development. The transposition of a narrative created towards dramatic context, to a medium so flexible and expandable like the video game, allows not only the application of such narrative structures, but, as well, by consequence of its implementation, a reflection about the compromises and concessions made by the narrative in the medium. This way, by reflecting the theoretical component of this dissertation, it is presented in parallel, an adaptation of William Shakespeare's work The Tempest. In this stage, the work was fragmented and readjusted to assimilate the player as a character, maintaining a cohesive narrative, granting him the possibility to alter the original story. In this video game, the group of possibilities, allied with the mechanic to randomize the words, will always generate a different and/or divergent result for each time the game is played. With this dissertation, it is intended to expand even further the bounds of the narrative regarding its implementation in the context of video games.
Description: O presente trabalho apresenta-se integrado no plano de estudos do mestrado de Multimédia pela Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto. Procura-se como objectivo principal desta investigação, definir os elementos adaptativos, sejam eles de adição ou subtração de componentes narrativas que estão presentes na alteração do meio onde esta se encontra. Assim, é possivel observar que existem diferentes estruturas específicas, que de alguma forma projectam o comportamento da narrativa consoante o contexto mediático. Procura-se aprofundar o tema no sentido de compreender estas diferentes estruturas narrativas existentes e de que forma estas se condicionam o desenvolvimento narrativo. A transposição de uma narrativa construida no âmbito dramático para um medium tão versátil e expansível como o videojogo, permite não só a aplicação das tais estruturas narrativas, mas também, por consequência da sua implementação, uma reflexão sobre cedências e concessões por parte da narrativa ao meio. É neste sentido que, de forma a reflectir a componente teórica deste trabalho, é apresentado em paralelo, a adaptação da obra de William Shakespeare 'A tempestade'. Nesta etapa, a obra foi segmentada e reajustada de forma a integrar o jogador como personagem, procurando, ainda que mantendo a integridade de uma narrativa coesa, conceder ao jogador a possibilidade de alterar a história original. Neste videojogo, o conjunto de possibilidades, aliadas com a mecânica de aleatoriedade de palavras, irão sempre gerar um resultado diferente e/ou divergente, por cada vez que o jogo é jogado.Com esta dissertação, pretende-se, expandir ainda mais os limites da narrativa no que toca a sua implementação para o contexto dos videojogos.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
TID identifier : 201805332
URI: http://hdl.handle.net/10216/85231
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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