Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/85138
Author(s): João Pedro de Oliveira Marques
Title: Realidade Virtual e Jornalismo Imersivo: anotação dinâmica de peças noticiosas em vídeo 360º
Issue Date: 2016-07-19
Abstract: The spread of virtual reality systems and immersive content has been growing substantially due to technological progress and cost reductions.From all the technologies employed in virtual reality systems, 360º video is one that currently presents unique conditions to be widely used by various industries - especially for communication purposes.This is due to the simplification of production and distribution of 360º video content, thanks to the availability of consumer-oriented capture devices, the creation of web-based visualization solutions (such as YouTube) and the adaptation of current technologies like the smartphone for this purpose (for instance, Google Cardboard, a low-cost, simple to manufacture and easy to distribute system).From the various areas that can benefit from the usage of virtual reality systems, the communication field is ripe for innovation in the way that narratives are built. In the case of journalism - referencing the concept of immersive journalism - 360º video technology is one of the most used mediums by several media outlets. Institutions such as The New York Times or ABC News present news content in this format, reaping the aforementioned benefits.This kind of news content, whose innovative role should be highlighted, is still being studied in the field of journalism, as a need of clearly defined rules and good practices arises in order to better harness the capabilities of 360º video.After an analysis of some content in this medium, some potential ambiguity sources were detected for the final consumer, regarding the identification of visual points and locations, as well as readable subtitling.A list of potential visual annotation paradigms (not to be traditionally edited on top of currently existing video information but to be applied on runtime) was made, from which two paradigms were developed as a prototype with clips from existing 360º video news content. It is hypothesized that, with the addition of dynamic information that follows the user's visual field, it is possible to mitigate ambiguities regarding location information in the space of a 360º video, as well as improving general comprehension of the video content by the user.
Description: A disseminação de sistemas de realidade virtual e conteúdos imersivos tem vindo a crescer substancialmente graças a sucessivos avanços tecnológicos e diminuição de custos.Das tecnologias utilizadas nos sistemas de realidade virtual, o vídeo a 360º é uma que apresenta condições únicas, atualmente, para ser largamente utilizada por várias indústrias - sobretudo para propósitos de comunicação.Tal pode ser atribuído à simplificação da produção e distribuição de conteúdos em vídeo 360º, através da disponibilidade de equipamentos de captação para consumidores, a criação de soluções de visualização baseadas em tecnologias da web (por exemplo, o YouTube) e com a adaptação de tecnologias existentes como o smartphone para este fim (sistemas como o Google Cardboard, de baixo custo e fácil produção e distribuição).Das várias áreas que podem beneficiar da aplicação de sistemas de realidade virtual, a área da comunicação apresenta terreno fértil para inovar o modo como as narrativas são construídas. No caso do jornalismo - referenciando o conceito de jornalismo imersivo - a tecnologia de vídeo 360º é uma das formas mais utilizadas por vários órgãos de comunicação. Instituições como o New York Times ou a ABC News apresentam peças noticiosas neste formato servindo-se das vantagens previamente mencionadas.Este tipo de peças, cujo papel inovador deve ser frisado, ainda são objeto de estudo no campo do jornalismo, afirmando-se uma necessidade de construir regras claramente definidas e boas práticas para tirar maior proveito das capacidades do vídeo 360º.Após a análise de algumas peças neste meio, foram detetadas potenciais fontes de ambiguidade para o utilizador no que respeita à identificação de pontos visuais e localizações, assim como a fácil leitura de legendagem.Foi listado um conjunto de potenciais paradigmas de anotação de informação visual extra (não editada tradicionalmente na informação de vídeo mas aplicada posteriormente), dos quais dois foram desenvolvidos em formato de protótipo com excertos de peças noticiosas em vídeo 360º já existentes. Afirma-se que, com a adição de informação dinâmica que acompanha o campo visual do utilizador, é possível mitigar ambiguidades na localização de informação no espaço de um vídeo 360º, assim como tornar a compreensão geral do conteúdo mais fácil por parte do utilizador.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Call Number: 139361
URI: http://hdl.handle.net/10216/85138
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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