Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/84422
Author(s): Marta Catarina Amparo dos Santos
Title: Princípios de pesquisa online para a serendipidade: o processo criativo como caso de estudo
Issue Date: 2016-07-12
Abstract: With the proliferation and growing use of digital media, emerges the need to provide answers, information and content in a fast and efficient way. The majority of the content that we interact with is available in digital form, being the online world the major and preferential way to discover content for most users.Therefore, the use of the online search systems has become more and more vulgarized, and not only for being efficient and economic methods. However, it is essential to understand the differences, repercussions and advantages of these means compared to the traditional physical archives, understanding that this change - from the physical world, of the libraries and bookshops - to the digital one, has repercussions, not all of them advantageous, in the kind of results obtained by the users.One important aspect is related to the need to acquire new knowledge, and to comprehend which are the main methods used in the discovery of new contents in the online world. This question acquires new boundaries when we realize the concept of personalization of online search results, specially in cases where individuals don't really know what to look for, or simply need some kind of stimulus or novelty to boost their ideas or inspirations.Once the personalization takes into account the different characteristics and user preferences for the presentation of results, conditioning them, can thus have a negative impact on a significant factor in our day-to-day as a promoter of new discoveries, randomness, and consequently, in serendipity in the online exploration processes. As such, it is important to understand in what way can we represent the role, the importance and efficiency of randomness in serendipitous discoveries in the online world, where the occurrence of accidental discoveries may be more difficult.This study will allow us to realize the main flaws in the results obtained by using the online search systems, identify and have conscience of its problems and limitations, but also to reformulate them in order to satisfy the interests of the users. This topic will be studied in this project, focusing in the creative process field, in design, as an experimental case of study. To do so we will develop a set of activities with first year students from the Communication Design course in the Faculty of Fine Arts of the University of Porto. We will start by observing the group of students in order to obtain information about its habits and practices of research and investigation, and try to detect some possible effects of personalization. Then, during the lessons different creative methods, which aim to introduce randomness in the creative process and help break through the creative blocks, through serendipitous discoveries will be applied and analyzed. Finally, after evaluating the various proposed principles, we intend to extrapolate them to the online digital context.
Description: Com a proliferação e crescente adoção dos media digitais, surge a necessidade de fornecer respostas, informação e conteúdos de forma rápida e eficaz. A maioria dos conteúdos com que interagimos diariamente está disponível em meios digitais, muitas vezes unicamente, sendo estes a principal e preferencial forma de descoberta de informação por parte de muitos utilizadores.Assim, encontra-se cada vez mais vulgarizada a utilização de sistemas de pesquisa online, e não apenas por serem métodos eficazes e económicos. Contudo, importa compreender as diferenças, implicações e vantagens destes em comparação com os tradicionais arquivos físicos, entendendo que a influência da alteração de meio-do mundo físico, das bibliotecas ou livrarias-para os sistemas online, tem repercussões, e nem todas vantajosas, no tipo de resultados obtidos pelos utilizadores.Um aspeto importante do recurso a sistemas de pesquisa online prende-se com a necessidade de aquisição de conhecimento novo, e a compreensão de quais os principais métodos utilizados na descoberta de conteúdos nestes meios. Esta questão adquire novos contornos quando nos apercebemos do conceito de personalização dos resultados da pesquisa online, especialmente em casos nos quais os indivíduos não sabem ao certo o que procuram, ou simplesmente necessitam de algum tipo de estímulo ou novidade para incentivar as suas ideias ou inspirações.Uma vez que a personalização leva em consideração as diversas características e preferências do utilizador para a apresentação de resultados, condicionando-os, pode assim ter um impacto negativo num factor de relevo no nosso dia-a-dia enquanto promotor de novas descobertas, a aleatoriedade, e consequentemente, na serendipidade nos processos de exploração online. Como tal, importa perceber de que forma se representa o papel, o peso e a eficácia da aleatoriedade em descobertas serendipitosas de informação nos meios online, nos quais a ocorrência de descobertas acidentais pode estar dificultada.Este estudo pretende perceber as principais falhas nos resultados obtidos ao utilizar os sistemas de pesquisa online, permitindo identificar e perceber os seus problemas e limitações, mas também como podem ser aperfeiçoados para melhor satisfazer os interesses dos utilizadores. Assim, este tema será estudado no âmbito deste projeto, remetendo para o campo do processo criativo, na área do design, como caso de estudo experimental, desenvolvendo um conjunto de atividades com alunos de primeiro ano da licenciatura em Design de Comunicação da Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. Começaremos pela observação do grupo de alunos de forma a obter informação acerca dos seus hábitos e práticas de pesquisa e investigação, procurando observar o possível impacto da personalização nos mesmos. Em seguida, serão aplicadas e analisadas diferentes metodologias criativas no espaço das aulas, tendo como objetivo introduzir aleatoriedade no processo criativo e auxiliar na quebra de bloqueios criativos, através de descobertas serendipitosas. Por fim, avaliando os diferentes princípios propostos, pretende-se extrapolá-los para o contexto digital online.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 201313782
URI: http://hdl.handle.net/10216/84422
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
137912.pdfPrincípios de pesquisa online para a serendipidade: o processo criativo como caso de estudo1.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons