Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/84409
Author(s): Ana Luísa Oliveira Ferreira
Title: Intertextualidade e Apropriação: Do filme analógico ao digital
Issue Date: 2016-07-13
Abstract: From the Art earliest days that concepts such as intertextuality and appropriation are inestambly protagonists of a transposition universe where previously influences are sistematically imposed, coming from the past and affecting the future. Cinema and its main distinguishing feature - movement - is not an exception. From the history to nowadays that cinema is proliferated with examples of pre-existing material recycling: "What are the main diferences between intertextuality and appropriation?" This is the main question beyond the dissertation since the cinematographic device as a truly multimedia art brings together a wide range of representation elements that complicate the nuances of the above designations. It starts with a theoretical scope in which three points are highlighted: cinema as the art of the movement, current theories about intertextuality and appropriation and digital revolution. In the development it focuses in the analysis of a set of short films from the "Festival Of (In)Appropriation". The analysis aims to understand how artists nowadays endow other work on their creations, establishing a parallel between the cinematographic foundations of the two central concepts and the changes resulting from digital video, identifying new trends in the motion picture paradigm. It is concieved by adopting a taxonomy using the montage and three main filters: visual, historical and social.
Description: Desde os tempos mais remotos da Arte que conceitos como intertextualidade e apropriação são inestimavelmente protagonistas de um universo de transposição onde influências prévias se impõem sistematicamente, provenientes do passado e afetando o futuro. O cinema e a sua característica principal diferenciadora, o movimento, não são exceção. Desde a sua História até aos dias de hoje que o cinema está proliferado de exemplos da reciclagem de material pré-existente: "Quais as principais diferenças entre intertextualidade e apropriação no cinema?" Esta é a questão principal que orienta a presente dissertação, uma vez que o dispositivo cinematográfico como arte verdadeiramente multimédia, reúne um conjunto vasto de elementos representativos que complicam as nuances das designações acima apresentadas. Começa por um enquadramento teórico no qual são destacados três pontos principais: cinema como arte do movimento, teorias vigentes da intertextualidade e apropriação no cinema e revolução digital. No desenvolvimento, centra-se na análise crítica de um conjunto de curtas-metragens do "Festival Of (In)Appropriation". Esta análise visa sobretudo compreender como os artistas se munem atualmente de outros trabalhos nas suas criações, estabelecendo um paralelismo entre os fundamentos cinematográficos dos dois conceitos centrais e as mudanças decorrentes do vídeo digital, identificando novas tendências no paradigma da imagem em movimento. É concebida adotando um taxonomia que recorre à montagem e a três principais filtros: visual, histórico e social.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 201805286
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/84409
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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