Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/84089
Author(s): Luís Miguel Nunes da Costa
Title: A realidade aumentada aplicada ao conceito de caderneta de cromos
Issue Date: 2015-07-15
Abstract: Museums are a centrepiece of cultural heritage, but they need to enhance interactive media in order to follow the recent technological developments and attract a younger audience. This work focus on traditional Portuguese boats as an ex-libris of the Portuguese history, namely in museums with a maritime dimension. The aim of this research is to develop an application that will enable uncovering boats' features in a most engaging way. To this purpose it is used a gamified approach based on stickers and augmented reality. The research questions to be addressed are the following: (1) What technology combination best fits museums? (2) What virtual and augmented reality techniques should be used without interfere with museum pieces? (3) What are the most effective gamification strategies in this type of approach? (4) How is it possible to match museums and technologies in a digital collecting view? Therefore, it is developed a digital sticker album based on gamification principles. Collecting is the mechanical basis, where this application will retrieve access to a digital sticker when a particular feature is identified on a boat, through augmented reality. Thus, in a museum context, digital stickers are gathered when challenges are overcome, which in turn triggers mixed reality information such as three-dimensional modelling, text and videos. After this specific experience in the museum, a digital sticker album will unlock 3D models of the boats that were linked to the accomplished stickers that corresponds itself to a tangible reward such as a souvenir.Keywords: collecting, gamification, museums, augmented reality, virtual reality
Description: Os museus são uma peça central do património cultural, mas carecem de meios interativos que permitam acompanhar a recente evolução tecnológica, de forma a cativar um público mais jovem. Com enfoque em embarcações típicas portuguesas, um dos ex-libris da história portuguesa, e em particular em museus com uma vertente marítima, é objetivo do presente trabalho desenvolver uma solução que permita descobrir os barcos e as suas particularidades de forma mais cativante. Para tal recorre-se a uma abordagem gamificada sobre um conceito de caderneta de cromos, e integrando realidade aumentada. As questões de investigação às quais se pretende dar resposta são as seguintes: (1) Qual a combinação tecnológica que melhor se adapta aos museus? (2) Quais as técnicas de realidade aumentada e virtual a utilizar, sem intrusão nas peças museológicas? (3) Que estratégias de gamificação são mais eficazes neste tipo de abordagem? (4) Como integrar os museus e a componente tecnológica numa perspectiva de colecionismo digital? Para o efeito, é desenvolvida uma caderneta de cromos digital assente em princípios inerentes à gamificação. A mecânica base é o colecionismo, tendo sido desenvolvida uma aplicação que possibilita adquirir um cromo quando se identifica um determinado elemento de um barco, diretamente através de uma funcionalidade de realidade aumentada. Assim, os cromos digitais obtêm-se ao ultrapassar desafios no contexto do museu, despoletando uma conjugação de elementos de realidade mista sob a forma de modelação tridimensional, texto e vídeos. Após a experiência concreta no museu, a caderneta de cromos digital permitirá desbloquear os modelos tridimensionais dos barcos cujos cromos foram completados, servindo assim ela própria como uma recompensa tangível, um souvenir.Palavras-chave: colecionismo, gamificação, museus, realidade aumentada, realidade virtual
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Call Number: 35705
URI: http://hdl.handle.net/10216/84089
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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