Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/83475
Author(s): António José Ferreira de Castro Moura
Title: Evolutionary Computation methods applied to Operational Control Centers
Issue Date: 2015-07-06
Abstract: During the execution of an operational plan, there is the likelihood of this plan being affected by some disruptions caused by unexpected events. The disruptions affect at least three dimensions that airline companies and the operational control centers must take into account which are pas- senger, crew and aircraft. Usually, a disruption is a state during which the current operation being executed is affected by a deviation (which is large enough to cause a change) from the original plan, and sometimes unfortunately it leads to an unfeasible plan. Examples of events that might cause disruptions are bad weather, threats or terrorist attacks and aircraft malfunctions.Disruption Management, can be defined as the process that starts after the deviation from the original plan is detected. After the disruption, the plan is changed and it will no longer be as close as it was from an optimal plan or it can even turn into an unfeasible plan. Either way there is a need to review the plan and try to minimize the impact caused by the disruption.MASDIMA is useful to help Airline Operation Control Centers finding a solution to disrup- tions during an operational plan, and in order to improve both computing time and the quality of solutions, there is a need to improve the system. This will translate in minimising the impact both in terms of costs or delays.To deal with that problem three agents will be implemented that will reflect, each one, different evolutionary computation algorithms (Particle Swarm Optimisation, Ant Colony Optimisation and Genetic Algorithms) and are related to the aircraft dimension of the problem. These agents will be implemented on a Multi-Agent System named MASDIMA that represents an Operation Control Center.
Description: Durante a execução de um plano operacional, existe a possibilidade do mesmo sofrer rupturas causadas por eventos não esperados. As rupturas afetam pelo menos três dimensðes sobre as quais as companhias aéreas e os centros de controlo operacional devem ter em conta, nomeadamente os passageiros, a tripulação e os aviðes. Normalmente, um ruptura é um estado durante o qual uma operação que esteja a ser executada é afetada por um desvio (que é grande o suficiente para causar uma mudança) do plano original e, por vezes, levando a que o plano não seja execuível. Exem- plos de eventos que podem causar rupturas são condiçðes meteorológicas, ameaças ou ataques terroristas e avarias nos aviðes.Disruption Management, pode então ser definido como o processo que começa após detectar o desvio do plano original. Depois da ruptura, o plano é mudado e nunca mais vai estar tão perto da solução ótima quanto estava antes da ruptura, sendo que pode mesmo vir a ser impossível a continuação do plano. De qualquer maneira existe a necessidade de rever o plano e de minimizar o impacto causado pela ruptura.O MASDIMA é uma grande ajuda para os Centros de Controlo Operacionais das companhias aéreas encontrarem soluçðes para rupturas durante a execução de um plano operacional, e para melhorar quer o tempo de computação quer a qualidade das soluçðes, existe a necessidade de melhorar o sistema. Isto traduz-se em minimizar o impacto quer a ao nvel dos custos quer ao nvel dos atrasos.Para lidar com este problema serão implementados três agentes, sendo que cada um representa um algoritmo evolutivo diferente (Particle Swarm Optimisation, Ant Colony Optimisation e Ge- netic Algorithms) e estarão relacionados com a dimensão avião relativa ao problema. Estes três agentes serão implementados num Sistema Multi-Agente chamado de MASDIMA que represen- tará o Centro de Controlo Operacional.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201297426
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/83475
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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