Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/79851
Author(s): João Pedro dos Santos Figueiredo
Title: Music Recommendation System Based On Emotions
Issue Date: 2015-07-28
Abstract: Most music recommendation systems focus solely on music similarity techniques to suggest songs, disregarding the listener's emotional context. This thesis describes a system that proposes a recommendation strategy that orders songs by music annotation proximity on the Valence-Arousal emotion model. It also considers a second strategy that applies psychoacoustic models. The technique relies on a modeling via Mel Frequency Cepstral Coefficients extraction from songs. Additionally, this thesis proposes an experiment that consists on the evaluation of the quality of the recommendations according to the listener's emotional perception in music. Both recommendation strategies are then compared to understand which performs best. The results demonstrate that recommendations that use emotional annotations have a better performance, wherein the user profile and distribution of emotions selected by listeners on the bidimensional plane of emotions does not influence the evaluation of recommendations. To conclude, several suggestions on how to continue and improve this work are made, aiming the future application of this approach in an academic context and/or in a commercial product.
Description: A maioria dos sistemas de recomendação de música foca-se somente em técnicas de similaridade musical para sugerir músicas, ignorando por completo o contexto emocional do ouvinte. Nesta tese é descrito um sistema que propõe uma estratégia de recomendação que ordena as músicas por proximidade de anotações musicais no plano emocional Valence-Arousal. É também considerada uma segunda estratégia que aplica modelos psicoacústicos. A técnica é feita através de uma modelação via a extracção de Mel Frequency Cepstral Coefficients de músicas. Adicionalmente, nesta tese é proposto um experimento que consiste na avaliação da qualidade das recomendações, de acordo com a percepção emocional do ouvinte na música. Ambas as estratégias de recomendação são então comparadas, de modo a perceber qual apresenta um melhor desempenho. Os resultados demonstram que as recomendações que usam anotações emocionais têm melhor desempenho, sendo que o perfil do utilizador e a distribuição das emoções seleccionadas pelos ouvintes no plano bidimensional de emoções, não influenciaram a avaliação das recomendações. Por fim, são propostas diversas sugestões de como continuar e optimizar o trabalho desenvolvido, tendo por objectivo uma possível futura aplicação desta abordagem num contexto académico e/ou num produto comercial.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201806800
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/79851
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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