Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/79494
Author(s): Rúben Filipe Carvalho Campos da Silva
Title: Dark patterns em estratégias de ludificação
Issue Date: 2015-07-16
Abstract: Through this research it will be possible to understand how dark patterns can affect user experience on gamified systems. Hence, along this dissertation a research was undertaken with the intent to clarify the reader about the concepts of gamification and dark patterns.Taking into account the growing emergence of systems that employ gamification strategies that intend to increase engagement among the users, increase their productivity, facilitate the learning process, etc., this dissertation deconstructs such strategies. Thereby, theories and models will be described to explain behaviours, motivations and user desires when they are interacting with gamified systems. In addition, several game mechanics and dynamics will be described, in order to understand how users interact with these systems.Thus, it becomes possible to research about dark patterns, describing and completing the work developed in this area until now. Based on a critical perspective about the use of such patterns, we also relate the concepts of dark patterns and of gamification, identifying and describing case studies where it's possible to verify the existence of these patterns inside gamified experiences.
Description: Através desta investigação será possível compreender de que forma os dark patterns podem afetar a experiência dos utilizadores em sistemas com experiências ludificadas. Para tal, ao longo desta dissertação foi desenvolvida uma investigação com o intuito de elucidar o leitor sobre aos conceitos de ludificação e dark patterns.Tendo como ponto de partida o crescente aparecimento de sistemas que utilizam estratégias de ludificação, que pretendem aumentar o envolvimento com os utilizadores, aumentar a sua produtividade, facilitar a aprendizagem, etc., pretende-se que parte desta dissertação desconstrua aquilo em que consiste este tipo de estratégia. Serão assim descritas teorias e modelos que expliquem comportamentos, motivações e desejos dos utilizadores na interação com sistemas ludificados. Em adição, serão descritas várias mecânicas e dinâmicas de jogador, para compreender de que forma os utilizadores interagem com estes sistemas.Torna-se assim possível investigar o conceito de dark patterns, descrevendo e completando o trabalho até à data desenvolvido nesta área. Com base numa perspetiva crítica sobre a utilização deste tipo de padrões, pretende-se ainda relacionar o conceito de dark patterns com o de ludificação, para que sejam identificados e descritos casos de estudo onde é possível verificar a existência destes padrões em experiências ludificadas.
Subject: Artes
Arts
Scientific areas: Humanidades::Artes
Humanities::Arts
TID identifier: 201808234
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/79494
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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