Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/78642
Author(s): Rui Jorge Ferreira de Almeida
Title: GAP - Game Advantage Protocol
Issue Date: 2015-02-20
Abstract: The main objective of this dissertation is to develop an API to facilitate the task of integrating real life indicators, such as energy efficiency, into virtual applications like video games, ideally making so that positive actions in real life would trigger favourable outcomes in video games thus enticing the adoption of good habits.It starts by analysing the state of the art in regards to the topics of augmented reality games and gamification, two issues that are gaining more attention as video game industry continues to grow and the media and internet become even more an integral part of human society. Also it revises the concepts and technologies of web services and online communication to evaluate how the usage of Node.js and socket.io are the best choices for the project at hand. Architecture-wise the solution was divided as follows: a java API that would be used by both application developers and data providers which would include the needed functions to ease their jobs; the communication scripts that use Node.js and socket.io, responsible for redirecting the requests from the API through the use of messages from the client side to the server which in turn would process said messages and create the appropriate query to be sent to the database. As a proof of concept an experiment was successfully carried out with a group of people to evaluate the impact having a simple common aspect of their daily lives gamified. Said aspect was minimizing unused widows when using the computer. The experiment also served to highlight the ease of usage of the GAP API when taking the role of both a developer and data provider. Due to the nature of behavioral study and the fact that the group used for the test was rather small a more in-depth and prolonged study is recommended.
Description: O principal objetivo desta dissertação era criar uma API que facilitasse a tarefa de integrar indicadores da vida real, tais como eficiência energética, em aplicações virtuais como videojogos, idealmente fazendo que ações positivas da vida real desencadeassem resultados favoráveis em vídeo jogos motivando assim a adoção de bons hábitos.Começa por analisar o estado da arte no que diz respeito a jogos de realidade aumentada e gamification, dois temas que ganharam mais atenção com o crescimento da indústria dos vídeo jogos e graças à maneira como os media e a internet se tornaram uma parte integral da sociedade humana. Também se analisaram os conceitos e tecnologias de web services e comunicação online para verificar como o use de Node.js e Socket.io são as melhores escolhas para o projeto. Estas são 2 tecnologias que têm ganho bastante popularidade e com boa razão, o use de ambos em conjunto fornecem uma excelente solução quando se criam web services que procuram velocidade, eficiência e escalabilidade.Em termos de arquitetura a solução está dividida da seguinte forma: a API em Java usada tanto pelos criadores de aplicações como os fornecedores de informação que inclui as funções necessárias para facilitar o seu trabalho; os scripts de comunicação que usam Node.js e Socket.io, responsáveis por redirecionar os pedidos da API através do use de mensagens do cliente para o servidor que por sua vez as processa e cria a query adequada para enviar à base de dados.Como prova de conceito foi feito uma experiência com um grupo de pessoas para avaliar o impacto quando estas tiverem um pequeno aspeto das suas vidas quotidianas gamificado. O aspeto em questão era minimizar as janelas que não usam ativamente quando utilizam o computador. A experiência também serviu para realçar a facilidade de uso da API do GAP quando se toma o papel de desenvolvedor ou fornecedor de dados.Devido à natureza de estudos comportamentais e o facto do grupo usado ser relativamente pequeno recomenda-se um estudo mais prolongado e detalhado.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201808293
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/78642
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
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