Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/76357
Author(s): Mariana Gonçalves Lopes
Title: Realidade Aumentada para Design em Arquitetura
Issue Date: 2014-07-10
Abstract: In architecture, physical models, either for study and initial analysis of the project either for exhibition, where a more definitive model is used to present the characteristics of the final project, play a key role as a tool in the creative process of the architect and the planning and design of projects. However there are always some difficulties associated with it such as the time spent and the costs involved in their production and modification whenever it is necessary to predict the outcome of changes in the project or viewing details of the interior of the model, which may not be feasible.Aiming to assist architects to overcome the difficulties encountered in the current process of design in architecture, Microsoft Language Development Center in collaboration with the Department of Architecture and Urban Planning of Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL) launched a hypothesis for solving the problem consisting in the use of visualization and interaction technology in augmented reality with 3D virtual model of the architecture project, on same scale of the study model, through a tablet-type device.The hypothesis verification went by creating a prototype allowing the display of virtual information, like 3D virtual models of buildings and their environment using augmented reality. This system allows these models to be viewed through a tablet using vision techniques based on texture tracking, which needs a visual brand planar (an image) reference, that works as a plan for registration and positioning of the model. The system also allows several features that facilitate either the modifying of the 3D model either the interaction with it, such as occlusion of objects and the support of interactive cutting planes for interior detail, widely used in architecture. To enrich the viewing experience and interact with the 3D model, the system will use a mobile computing platform with touch screen, allowing for touch-based interaction.
Description: Na área de arquitetura, as maquetes, quer para estudo e análise inicial do projeto, quer para exposição, onde um modelo mais definitivo é usado para apresentar as caraterísticas do projeto final, desempenham um papel fundamental como instrumento no processo criativo do arquiteto e para planeamento, conceção e comunicação dos projetos. No entanto, existem sempre algumas dificuldades associadas à utilização das mesmas, como por exemplo o tempo gasto e os custos envolvidos na sua produção e alteração sempre que é necessário prever o resultado de modificações no projeto, ou a visualização de pormenores do interior da maquete, a qual pode ser inviável.Com o objetivo de auxiliar os arquitetos a ultrapassar as dificuldades encontradas no processo atual de conceção em arquitetura, o Microsoft Language Development Center, em colaboração com o Departamento de Arquitetura e Urbanismo do Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE-IUL), lançaram uma hipótese para resolução do problema, consistindo no uso da tecnologia da visualização e interação em realidade aumentada com o modelo virtual 3D do projeto de arquitetura, na mesma escala da maquete de estudo, através de um dispositivo do tipo tablet.A verificação da hipótese passou pela criação de um protótipo que permita a visualização de informação virtual, ou seja, de modelos virtuais 3D de edifícios e sua envolvente exterior, usando realidade aumentada. Este sistema permite que esses modelos sejam visualizados através de um tablet utilizando técnicas de visão baseadas em texture tracking, que necessita de uma marca visual planar (uma imagem) de referência, a qual funciona como plano para registo e posicionamento do modelo. O sistema permite ainda diversas funcionalidades que facilitarão, quer a modificação do modelo 3D quer a interação com este, como por exemplo a oclusão de objetos e o suporte de planos de corte interativos para pormenores interiores, muito utilizados em arquitetura.Para o enriquecimento da experiência de visualização e interação com a o modelo 3D, o sistema utilizará uma plataforma computacional móvel com ecrã tátil, permitindo uma interação baseada em toque.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier : 201313197
URI: http://hdl.handle.net/10216/76357
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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