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Author(s): Santos, Cristina Cardoso Torres
Title: Identificando Clusters. Uma Proposta Metodológica com Aplicação Empírica ao Sector do Turismo
Publisher: Faculdade de Economia da Universidade do Porto
FEP
Issue Date: 2011-02-07
Abstract: The goal of this thesis was to analyse clusters as systems that stimulate interaction and synergies among its members as well as productivity and competitiveness gains. Given the vast area to which this concept is applied to and also the immense number of studies already put forward, we focus on analysing tourism and its potentialities in terms of clustering. Tourism Industry s significance in terms of job creation is increasing among the European countries and on a regional level, tourism as come up as a driving force for economic growth and development. The geographical concentration of tourism related activities has often led to an abusive use of the term cluster to describe these regional concentrations. In fact, many studies that identify clusters in general, and tourism clusters in particular, are based in a simplistic analysis of location quotients or experts opinions neglecting a fundamental aspect of the cluster concept, the linkages between agents. Thus, this results in an over identification of clusters, in general and tourism clusters in particular. Using the existing literature on Regional Economics and Tourism Economics as a departure point, the elements crucial to having a tourism cluster are defined: agglomeration and significant linkages. From this conceptualization, we propose a general quantitative methodology to identify clusters, which is afterwards tested on the NUT II Algarve in order to evaluate if there might be a tourism cluster in that region. In accordance to the results obtained regarding the agglomeration indicators used (location quotient and specialization coefficient) and the methods applied to analyse Algarve s input-output matrix (M-Method and the Diagonalization Method) and evaluate the depth of the linkages, we conclude that, Algarve can hardly be considered a cluster. At best, and taking in consideration just the results of the agglomeration indicators used, we may say that Algarve may have a Tourism cluster on a relatively narrow segment of hotels Villages and Apartments. However, the lack of significant density of linkages between Tourism s core activities does not allow us to validate the existence of a Tourism cluster.
Description: Economia
Master in Economics
O objectivo do presente trabalho é o de analisar os clusters enquanto sistema que estimula a interacção e as sinergias entre os seus elementos, promovendo ganhos de produtividade e de competitividade. Dada a vasta área de aplicação deste conceito e também os inúmeros estudos já desenvolvidos nesta área, focamos a análise no sector do turismo e respectivas potencialidades de clustering. O sector do turismo é um sector cada vez mais importante na criação de emprego ao nível Europeu e parece surgir, em termos regionais, como uma importante força motriz do crescimento económico. A concentração geográfica deste tipo de actividades origina, muitas vezes, o abusivo uso do termo cluster para denominar essas concentrações regionais. Muitos estudos de identificação de clusters em geral, e de turismo em particular, baseiam-se em análises simplistas de quocientes de localização ou opiniões de peritos. Estas abordagens negligenciam aspectos fundamentais do conceito de cluster como a interacção entre agentes. Assim, decorre a sobre identificação de clusters em geral e do turismo em particular. Usando a literatura de economia regional e de economia do turismo existente como ponto de partida, definem-se quais os elementos constitutivos de um cluster de turismo aglomeração e linkages. A partir dessa conceptualização, propõe-se uma metodologia quantitativa de carácter geral para, de uma forma mais rigorosa, identificar clusters, e, posteriormente, testa-se esta metodologia na NUT II do Algarve tentando apurar se existirá nesta região um cluster de turismo. Tendo em conta os valores obtidos para os indicadores de aglomeração (quociente de localização e coeficiente de especialização) e os métodos de operacionalização da matriz input-output (método de diagonalização e o M-Method) para averiguar a intensidade das linkages, constatamos que dificilmente o Algarve constituiria um cluster de turismo. Na melhor das hipóteses, com base exclusivamente em indicadores de aglomeração, constituiria um cluster de turismo num nicho relativamente restrito dos sectores hoteleiros os apartamentos e aldealmentos turísticos. Em termos de interligações, a fraca densidade relacional das indústrias nucleares não permite validar a existência de um cluster de turismo.
Subject: Clusters
Turismo
Metodologia
Algarve
Clusters
Tourism
Methodology
Algarve
ECONOMIA
Porto
URI: http://hdl.handle.net/10216/7587
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEP - Dissertação

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