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Author(s): Santos, Kátia Couto de Sá Sabino dos
Title: Escultura Multimédia
Publisher: Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto
FBAUP
Issue Date: 2009-02-12T10:53:44Z
Abstract: The present study emerged from the awareness of the importance of the new digital modelling tools, which are associated to an enlargement of both the construction and perception of the three-dimensional experience, as expressed by the quantity and importance of works that refer to new possibilities for sculpture. We tried to investigate the aesthetic tendencies and the interactive potential, implemented in the sculptural field by new multimedia technologies, which need a reorganization of concepts related to form, due to changes in perception of three-dimensional space and matter has changed. The main objective of Multimedia Sculpture was to make an assessment of the processes and technologies, used by sculptors in the present digital era, helping to understand concepts and aesthetics, originated by their technologic and scientific interests, which are added to the actual artistic thinking. Studying the way digital space and time interfere with the work s conception, we analysed the processes that explore the virtual medium and their related technologies such as: external data acquisition by a computer, data access and immersion, and also output technologies, which enable the materialization of computer generated works. This document introduces and discusses some of the main questions concerning those proposals, with the intent to stimulate critic thinking in the field.
Description: Mestrado em Arte Multimédia
A presente investigação realizou-se a partir da consciência da importância das novas ferramentas de modelação digitais, associadas a um alargamento da construção e percepção da experiência da tridimensionalidade, como atesta a quantidade de exemplos que remetem para novas possibilidades de tradução da matéria para a escultura. Intentou-se abordar as tendências estéticas e as potencialidades interactivas, implementadas no território da escultura pelas novas tecnologias multimédia, que carecem agora de uma recolocação dos conceitos que levam à forma, uma vez que a percepção da matéria e do espaço envolvente, tridimensionais, se alterou. Escultura Multimédia serviu assim para fazer um levantamento das tecnologias e procedimentos levados a cabo pelo escultor, na presente era digital, ajudando a rever fundamentos e estética, decorrentes do seu interesse pela tecnologia e ciência que se aglutina ao actual pensamento artístico. Demarcando a forma como o espaço e o tempo digitais interferem na ideia de construção da obra, analisaram-se os processos pelos quais, se investiga hoje, o meio virtual e as tecnologias subjacentes como as de aquisição de dados exteriores ao computador, de acesso, de imersão e ainda, as tecnologias de output, que possibilitam a materialização física da forma gerada no ambiente virtual. O presente documento apresenta e discute algumas das principais questões em torno destas propostas, pretendendo estimular o pensamento crítico nesta área.
Subject: ESCULTURA
TECNOLOGIA
CIÊNCIA
NOVOS MEDIA DIGITAIS
CIBERESPAÇO
SCULPTURE
TECHNOLOGY
SCIENCE
NEW DIGITAL MEDIA
CYBERSPACE
CYBER
ARTE
Porto
URI: http://hdl.handle.net/10216/7316
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FBAUP - Dissertação

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