Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/7314
Author(s): Santo, Rui António Almeida do Espírito
Title: Sebenta de Design
Publisher: Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto
FBAUP
Issue Date: 2009-02-12T10:44:42Z
Abstract: The research carried out all through this work aimed at finding an answer in online contexts to an initial question: How to use the information and communication technology (ICT) in nontraditional teaching/learning processes? The answer came through the development of a wiki dedicated to Design issues in the Faculty of Fine Arts of Oporto (FBAUP). The wiki was the online context elected as object of study, because it is collaborative software. The concept of collaboration is the basis of the Socio-constructivist theory which we have chosen as foundation for the teaching methodology adopted while being consonant with the new communication paradigms. The Socio-constructivist theory is particularly compatible with the new learning paradigms dictated by the Bologna Process. Thus we pretend to obtain a practical tool that might contribute to the improvement of the teaching/learning process of the Design course in the FBAUP. Throughout this study, we have broached more general themes that help understand the implemented teaching/learning process model. This model, being of a practical nature, has lead this study to an equally practical observation where the model itself kept developing in the sight of reactions obtained through the participation of the students as well as the communications held with them. The adopted strategies, the obtained results and the drawn conclusions are also described in this study. Besides this information, difficulties and future development perspectives are also referred to. Bearing in mind that we are dealing with an applied research, the object of study is constantly changing; implying constant changes in the attainment of future results and consequent success.
Description: Mestrado em Arte Multimédia
A investigação realizada ao longo do presente projecto procurou encontrar em contextos on-line a resposta a uma questão inicial: Como utilizar a informática em processos não tradicionais de ensino e aprendizagem? A resposta a esta questão foi procurada através da implementação de um wiki dedicado às questões do Design na Faculdade de Belas Artes do Porto (FBAUP). O wiki foi o contexto on-line eleito como objecto de testagem, por se tratar de um software colaborativo. O conceito de colaboração está na base da Teoria Socioconstrutivista, por nós eleita como fundamentação para a metodologia de ensino adoptada, sendo consonante com os novos paradigmas da comunicação. A Teoria Socioconstrutivista surge ainda como particularmente compatível com os novos paradigmas de ensino ditados pelo Tratado de Bolonha. Pretende-se, deste modo, obter uma ferramenta prática que possa contribuir para uma melhoria no processo de ensino/aprendizagem do Design na FBAUP. Ao longo do presente estudo, abordam-se temas gerais que contribuem para o entendimento do modelo de ensino/aprendizagem implementado. Este modelo, sendo de carácter prático, conduziu o estudo para uma observação igualmente prática onde o próprio modelo se foi desenvolvendo perante as reacções obtidas com a participação dos alunos e com a comunicação tida com estes. São igualmente descritas as estratégias seguidas, os resultados obtidos e as conclusões extraídas destes. Para além destas informações, temos ainda referência às dificuldades sentidas e às perspectivas de desenvolvimento futuro. Tratando-se de um projecto de investigação aplicada, o objecto de estudo encontra-se em constante alteração, facto que indicia mudanças constantes na obtenção de futuros resultados e consequente sucesso.
Subject: ARTE
Porto
URI: http://hdl.handle.net/10216/7314
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FBAUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sebenta de Design.pdf1.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.