Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/68033
Author(s): Luís Pedro Silva
Fernando Veloso Gomes
Francisco Taveira Pinto
Paulo Jorge Rosa Santos
Hugo Guedes Lopes
Title: Terminal de Cruzeiros de Leixões: arquitectura e engenharia portuária [Leixões Cruise Terminal: Architecture and Port Engineering]
Issue Date: 2008
Abstract: The project for the New Cruise Ship Terminal of Leixões was considered in the strategic plan for the development of the Port of Leixões in 2004. The intervention has two parallel objectives: commercial efficiency and urban integration. The intervention foreseen for Leixões South Breakwater is composed of three main parts: harbor intervention, which includes a new berth with 360 m in length, a small craft harbor for 170 boats and a dry area with a support building; spaces of connection with the city,namely a multimodal corridor with two levels and 750 m in length, and other spaces related with accessibilities; and a main building, which includes the passengers station (transit and turnaround), as well as complementary spaces for commerce and catering.The architectonic intervention, corresponding to 2000 m2 of buildings and 5 ha of public space, intends not only to provide spatial and functional commodities for each program, but also to enhance the connection with the urban and territorial involving area, in the architectonic equilibrium of the whole. It is foreseen to start the construction works in 2009 and to finish the intervention in 2011.This paper focuses in the most relevant aspects related with the cruise ship terminal project, since its beginning, in May 2005, until its present state of development. Special attention will be given to the main constrains related with architectonic issues and in the domain of the port and maritime engineering, as well as to the manner those constrains lead to the solution presented in the phase of revision of the preliminary studies.
Description: O projecto para o Novo Terminal de Cruzeiros de Leixões foi considerado no Plano Estratégico de Desenvolvimento do Porto de Leixões, em 2004. A intervenção tem dois objectivos paralelos: eficácia comercial e integração urbana. A intervenção, a ter lugar no molhe Sul do porto de Leixões é constituída por três componentes fundamentais: obra portuária, com um novo cais de 360 m de comprimento, uma doca de recreio para 170 embarcações, e uma doca seca com edifício de apoio; espaços de articulação com a cidade perfazendo um corredor multimodal, a dois níveis, com 750 m de comprimento, e outros espaços de percurso e acesso; edifício principal que além das funções da estação de passageiros, para escala e turnaround, integra espaços complementares de comércio e restauração.A intervenção arquitectónica, que perfaz 20000 m2 de edifícios e 5 ha de espaço público, além das comodidades espaciais e funcionais para cada programa, procura potenciar os melhores meios de articulação com a envolvente urbana e territorial, no equilíbrio arquitectónico do conjunto. Prevê-se que a obra tenha início em 2009 e que esteja concluída em 2011.Este trabalho centra-se nos aspectos mais relevantes associados ao Projecto do Terminal de Cruzeiros de Leixões, desde o seu arranque, em Maio 2005, até ao seu estado actual de desenvolvimento. Será dado especial destaque aos principais condicionantes de índole arquitectónica e no domínio da engenharia marítimo-portuária, que foram ultrapassados durante as três fases de Estudo Prévio, e à forma como esses mesmos condicionantes contribuíram para o estabelecimento da solução apresentada na fase de Revisão do Estudo Prévio.
Subject: Ciências Tecnológicas, Ciências da engenharia e tecnologias
Call Number: 65852
URI: http://hdl.handle.net/10216/68033
Source: Atas das 3ªs Jornadas de Hidráulica, Recursos Hídricos e Ambiente (ed. F. Taveira Pinto), ISBN: 978-989-95557-2-3.
Document Type: Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Artigo em Livro de Atas de Conferência Nacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
65852.pdf9.52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons