Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/144762
Author(s): Luís André Pisco de Moura
Title: From assessment for ranking toward assessment for learning: An action research study in preservice physical education teacher during a year-long school placement
Issue Date: 2022-10-24
Abstract: Traditionally, an interest in exploring assessment has focused on determining grades, aptitude, or achievement with less concern in supporting the learning process or helping students in co-constructing (e.g. making decisions) and co-regulating (e.g. self and peer assessment) their learning. Enhancing learning is difficult, and there has been an increased interest in Assessment for Learning (AfL) as a means of considering students' learning through the alignment of three message systems: assessment, curriculum, and pedagogy. The intention of AfL is to make the teaching-learning process clear and understandable for students by involving them in this process. However, it is recognised that enacting AfL is challenging for teachers and preservice teachers (PSTs). Subsequently, the intent of this research was to inform and consider future AfL practices in school physical education and physical education teacher education (PETE) programmes. The interconnected purposes were to examine (i) how physical education PSTs improved their assessment literacy, (ii) how physical education PSTs learned to enact AfL principles in their teaching during school placement, (iii) the consequences on students' experiences and the impact on co-construction and co-regulation of their learning, and (iv) students' perceptions of their learning. The participants were me, teacher educators (from university and school), PSTs and school students. Data collection took place over one schoolyear during the school placement component of 15 PSTs. Based on action-research cycles, the research is predominantly qualitative (e.g., interviews, participant observations, field notes, reflections, surveys, reports) with a quantitative component captured through a questionnaire. A literature review study and four empirical studies were carried out. The literature review identified the need to create a space on PETE programmes to improve PSTs' assessment literacy and support PSTs in the enactment of AfL in their teaching. The main empirical findings reveal i) the complexity of reconsidering understanding, planning and enactment of assessment practices; ii) PSTs' assessment literacy improvements, despite struggling to avoid replicating their experiences as school students; iii) that learning community members supporting and assuming a practitioner researcher's role aided PSTs being more successful enacting AfL; iv) the importance of having access to learning goals and assessment criteria for students' involvement in co-construction and co-regulation learning processes; and v) that students' learning profile and perspective was affected by Covid-19.
Description: Tradicionalmente, a prioridade da avaliação continua focada na atribuição de notas, no classificar o desempenho ou atitudes dos alunos, sem qualquer preocupação em usá-la como um suporte à aprendizagem ou ajuda aos alunos na co-construção (por exemplo, tomar decisões) e co-regulação da sua aprendizagem (por exemplo, auto e heteroavaliação). Potenciar a aprendizagem é difícil e a avaliação tem tido um parco contributo. Este cenário, aumentou o interesse na avaliação para a aprendizagem (AfL), por esta ser orientada para a aprendizagem dos alunos, através do alinhamento do sistema de três mensagens: avaliação, currículo e pedagogia. AfL procura tornar o processo ensino-aprendizagem claro e compreensível para os alunos, envolvendo-os ativamente nesse mesmo processo. No entanto, a AfL é reconhecida como sendo desafiante para os professores e, ainda mais, para os professores em formação (PSTs). Assim, a intenção desta investigação foi informar e considerar futuras práticas de AfL na educação física escolar e nos programas de formação de professores de educação física (PETE). Os objetivos, interligados, pretenderam examinar como é que os PSTs de educação física melhoraram a sua literacia de avaliação, aprenderam a usar os princípios da AfL no seu ensino durante o estágio profissional, bem como as consequências que isso originou nas experiências dos alunos e o impacto na co-construção e co-regulação da sua aprendizagem, e complementarmente, investigar a perceção dos alunos sobre a sua aprendizagem. Participaram nesta investigação, eu como investigador, formadores de professores (da faculdade e da escola), PSTs e alunos da escola. Os dados foram recolhidos ao longo de um ano letivo integral durante o estágio profissional de 15 PSTs. A investigação, baseou-se em ciclos de investigação-ação, sendo predominantemente qualitativa (por exemplo, entrevistas, observações participante, notas de campo, reflexões, questionários, relatórios) contemplando também uma componente quantitativa, com recurso a um questionário. Esta investigação engloba um estudo de revisão de literatura e quatro estudos empíricos. Na revisão de literatura foi identificada a necessidade de criar um espaço nos programas PETE para melhorar a literacia de avaliação dos PSTs e apoiar os PSTs na aplicação da AfL no seu ensino. Os principais resultados empíricos revelaram i) a complexidade de reconstruir entendimentos, planeamentos e aplicação das práticas de avaliação; ii) melhorias na literacia de avaliação dos PSTs, isto apesar das dificuldades em evitar replicar as suas experiências escolares como alunos; iii) que o apoio da comunidade de aprendizagem e o investigador ter assumido o papel de praticante ajudou os PSTs a terem mais sucesso na aplicação da AfL; iv) a importância de os alunos terem acesso aos objetivos de aprendizagem e critérios de avaliação para melhor se envolverem nos processos de co-construção e co-regulação da sua aprendizagem; e v) que o perfil e perspetiva de aprendizagem dos alunos foi afetada pelo Covid-19. PALAVRAS-CHAVE: AVALIAÇÃO COMO APRENDIZAGEM; LITERACIA DE AVALIAÇÃO; FORMAÇÃO DE PROFESSORES; INVESTIGADOR PRATICANTE; PERFIS DE APRENDIZAGEM.
Subject: Ciências da saúde
Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/144762
Document Type: Tese
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Tese

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