Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/135882
Author(s): Cristiana Helena de Assunção Bessa Pereira
Title: The development of personal and social skills within traditional teaching and Sport Education: a study with preservice teachers in Physical Education.
Issue Date: 2021-07-09
Abstract: The present thesis aimed to analyze the students' perceptions of the impact of two different teaching approaches (Traditional Teaching, TT, and Sport Education, SE), on developing personal and social skills that are considered, nowadays, central to a student's integral education, namely: engagement, empowerment, personal and social responsibility, and self-confidence. A collaborative action research intervention was also conducted to support three preservice teachers in developing strategies for the empowerment of the studentcoaches within a SE. In the quantitative studies participated 430 high-school students from 18 classes from 8 different schools, 226 of whom participated in a 24-lesson unit following the TT, while 204 students were taught using the SE. Data were collected through validated questionnaires, and the Mann-Whitney and Wilcoxon tests were applied for the analysis. In the qualitative study participated three preservice teachers, 67 tenth-grade students, and the facilitator (researcher). Data was collected through participant observation, field notes, and focus-group interviews and thematic analysis was applied to analyze data. The findings showed that students perceived that SE, when compared to TT, provided a greater impact on the development of their personal and social responsibility, empowerment and selfconfidence. Concerning engagement, no significant difference was found when the two teaching approaches were compared. However, from the pre to the posttest, students in the SE context perceived greater engagement. The results also highlighted the need to better prepare student-coaches, as the strategies implemented by the preservice teachers through the action-research intervention proved to be crucial for improving the development of their role within SE.
Description: A presente tese teve como objetivo central analisar a perceção dos alunos sobre o impacto de duas abordagens de ensino distintas (Ensino Tradicional, ET, e o Modelo de Educação Desportiva, MED), no desenvolvimento de competências pessoais e sociais consideradas, na atualidade, fundamentais na formação dos alunos, a saber: responsabilidade pessoal e social, empenhamento, empoderamento e autoconfiança. Em complemento, realizou-se uma investigação-ação (IA) de caráter colaborativo, no sentido de auxiliar três professores estagiários no desenvolvimento de estratégias para o empoderamento dos estudantes-treinadores no âmbito do MED. Nos estudos quantitativos participaram 430 alunos de 18 turmas do ensino secundário de 8 escolas, sendo que 226 participaram em 24 aulas seguindo o ET enquanto que em 204 foi aplicado o MED. Os dados foram recolhidos através de questionários, já validados, e para a sua análise foram aplicados os testes de Mann-Whitney e de Wilcoxon. No estudo qualitativo participaram três professores estagiários, 67 alunos do 10º ano de escolaridade e a facilitadora (Investigadora). A informação foi recolhida através de observação participante, entrevistas de grupo focal e notas de campo e aplicada a análise temática, para o seu tratamento de dados. Os resultados destacaram que os alunos percecionaram que o MED, quando comparado ao ET, teve maior impacto no desenvolvimento da sua responsabilidade pessoal e social, empoderamento e autoconfiança, sendo que no empenhamento não se registaram diferenças significativas. Porém, do pré para o pós-teste, os alunos que experienciaram o MED elencaram um maior empenhamento. Os resultados também destacaram a necessidade de melhor preparar os estudantes-treinadores porquanto as estratégias implementadas pelos professores estagiários durante a IA, revelaram ser cruciais para a melhoria do desenvolvimento do seu papel na implementação do MED. PALAVRAS-CHAVE: MODELO DE EDUCAÇÃO DESPORTIVA, ENSINO TRADICIONAL, COMPETÊNCIAS PESSOAIS E SOCIAIS, EDUCAÇÃO FÍSICA, PROFESSORES ESTAGIÁRIOS.
Subject: Ciências da saúde
Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
TID identifier: 101662297
URI: https://hdl.handle.net/10216/135882
Document Type: Tese
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
491104.pdfThe development of personal and social skills within traditional teaching and Sport Education: a study with preservice teachers in Physical Education. a study with preservice teachers in Physical Educ2.22 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.