Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121922
Author(s): Jony Ricardo Mesquita Xavier Costa
Title: Anotações Interativas de Áudio Espacial em Vídeos 360°
Issue Date: 2019-07-16
Abstract: One of the new challenges to video directors that arose with the advent of the 360º video is that, differently from traditional video, the spectator has the freedom to look at wherever he or she wishes to inside the immersed 360° ambient, thus allowing the possibility of some important parts of the video be missed. The use of sound or visual virtual cues edited over the video is a way that is used to call for the spectator's attention and the audio ones have showed a good efficiency with that task, however its use may also lead to an opposite result and diminish the immersiveness experienced by the spectator or induce to fatigue and discomfort,  depending on how they are used. In addition, there is no spatial audio editor available for 360º videos that is affordable and easy to use. The purpose of this dissertation is, with the use of an intuitive and easy to use spatial audio annotation editor for 360° videos which supports annotation interactiveness with the spectator's movements, to conduct the user attention in an efficient and non intrusive way, in addition to strengthening the immersion sensation into the video environment. For such purpose, a web based prototype was developed, the prototype is able to create spatial audio annotations that can perceive the spectator's field of view in running time and fit themselves to some established rules plus the capacity of changing the video's ambient sound. Lastly some test ambients were created and two videos containing interactive audio annotations were presented with and/or without the annotations to 26 volunteers, who afterwards answered a questionnaire. The experiment was also videotaped for further analysis of the reactions to the stimuli. The results showed that the interactive audio hints have an efficient effect over the attention guiding and over the ambient perception on the videos' scenes, it was also noticed that the interaction with the spectator's movements had an effect by reducing the incidence of annotations.
Description: Um dos novos desafios surgidos aos realizadores de vídeos com o advento do vídeo 360°, é que neste, diferentemente do vídeo tradicional, o espectador tem a liberdade de olhar para onde desejar dentro do ambiente 360° em que está imerso e assim há a possibilidade de partes consideradas importantes do vídeo passarem despercebidas. A utilização de dicas virtuais visuais ou sonoras, editadas sobre o vídeo, é uma forma utilizada para se chamar a atenção do espectador, tendo as dicas de áudio se mostrado bem eficientes neste aspeto, porém a sua utilização também pode vir a ter um efeito reverso e diminuir o senso de imersão ou causar fadiga e desconforto, a depender da forma como este áudio adicional for utilizado. Também não há disponível um editor fácil e acessível de áudio espacial para vídeos 360°. O propósito desta dissertação é, através de um editor de anotações de áudio espacial em vídeos 360° de fácil e intuitiva utilização e com suporte a anotações interactivas aos movimentos do espectador, conduzir a atenção deste de forma eficiente e não intrusiva, além de fortalecer a sensação de imersão no ambiente do vídeo. Para tal um protótipo baseado em navegador web foi desenvolvido com suporte à criação de anotações de áudio espacial capazes de identificarem o campo de visão do espectador em tempo de execução e se adequarem de acordo com regras estabelecidas e também capazes de modificarem o ambiente sonoro. Ao final foram criados cenários de testes com anotações de áudio interactivas geradas para dois vídeos apresentados com e sem anotações a 26 voluntários que depois responderam a um questionário. A experiência também foi gravada em vídeo para análise das reações aos estímulos. Os resultados mostraram que as dicas de áudio interactivas têm um efeito eficiente na condução da atenção e percepção dos ambientes das cenas dos vídeos, foi observado também que a interacção com os movimentos do espectador surtiu efeito ao reduzir a incidência das anotações ao nível mínimo necessário.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 202393879
URI: https://hdl.handle.net/10216/121922
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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