Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121914
Author(s): Francisco Modesto da Silva
Title: Mobile Bike Sharing: Identificação e avaliação das funcionalidades principais de uma aplicação móvel
Issue Date: 2019-07-16
Abstract: This dissertation aims to study, identify, and evaluate a set of tools for a mobile application dedicated to a bike sharing service in the city of Porto.Bike sharing systems are services that "rent" a bicycle for urban usage over a period of time. With recent technological development, bike sharing services are starting to get complemented with technological elements, such as mobile applications, that came to effectively improve the communication and service experience. It is essential that these applications offer a set of tools that enhance the experience of this activity and update the present applications, whose adoption grows slowly. Final users are cyclists with a beginner and intermediate level of experience.This study follows a qualitative approach through usability tests of an application prototype. The instruments used are interviews, persona, scenarios, prototype and sessions of usability evaluation.The use of a small sized sample of usability tests, and the time limitations during the practical research did not allow the generalization of the results found. However, the results revealed the most relevant features for bike sharing applications: the location of stations (at the place closest to the user) and payment methods (link of electronic cards). The integration of the features in the applications meets the users' expectations.The integration of users in the different stages of development of a prototype allows the acquisition of results on the design and behavior, identifying anomalies, frustrations and issues in the prototype, such as lack of feedback messages and icons not evident. The lack of digital applications and bike sharing schemes in the city of Porto has limited the sample of participants, which is one of the main reasons most people do not use this type of service. It is important to reform the present programs in Porto and identify new features that can complement the activity of bike sharing.
Description: Esta dissertação tem como objetivo identificar, estudar e avaliar um conjunto de ferramentas para aplicações móveis de um serviço público de bike sharing na cidade do Porto.Os sistemas públicos de bike sharing são serviços que disponibilizam bicicletas para deslocação urbana durante um período de tempo e custo. Com o desenvolvimento da tecnologia, os serviços de bike sharing foram complementados com elementos tecnológicos como as aplicações móveis que vieram a melhorar eficazmente a comunicação e experiência do serviço. É fundamental que estas aplicações apresentem um conjunto de funcionalidades que potenciem a experiência desta atividade e dinamizem as presentes aplicações na área, cuja adoção cresce de forma lenta. Os utilizadores finais são ciclistas com um grau de experiência principiante e intermédia.Este estudo segue uma abordagem qualitativa através da avaliação de usabilidade de um protótipo de aplicação. Os instrumentos utilizados são: entrevistas iniciais, personas; cenários; protótipo; sessão de avaliação de usabilidade.A utilização de testes de usabilidade com uma amostra de dimensões reduzida, e as limitações temporais durante a investigação prática não permitiram generalizar os resultados encontrados. Contudo, os resultados revelam as funcionalidades mais pertinentes para aplicações de bike sharing. Nomeadamente, a localização de estações (no local mais próximo do utilizador) e métodos de pagamento (associação de cartões eletrónicos). A integração das funcionalidades na aplicação prototipada vai ao encontro das expetativas dos utilizadores.A integração dos utilizadores nas fases de desenvolvimento de um protótipo permite obter resultados sobre o design e comportamento, identificando anomalias, insatisfações e falhas no protótipo como falta de mensagens de feedback e ícones pouco evidentes. A escassez de aplicações digitais e programas de bike sharing na cidade do Porto limitou a amostra de participantes que é uma das principais razões de as pessoas não optarem por esta atividade. É pertinente reformular os presentes programas na cidade do Porto e identificar novas funcionalidades com o objetivo de fomentar a atividade de bike sharing.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 202392201
URI: https://hdl.handle.net/10216/121914
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
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