Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121890
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRita Ferreira Martins Lêdo
dc.date.accessioned2019-08-14T23:09:17Z-
dc.date.available2019-08-14T23:09:17Z-
dc.date.issued2019-07-22
dc.date.submitted2019-08-14
dc.identifier.othersigarra:346398
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10216/121890-
dc.descriptionUma necessidade crescente para a consciencialização ambiental requer estratégias sensíveis que nos ajudem a repensar a forma como as interacções transformam o nosso habitat. As cidades modernas enfrentam agora o desaparecimento progressivo dos espaços verdes, do qual resulta a diminuição de oportunidades para as crianças brincarem (Costa & Costa, 2012; Ruggles, 2017). Esta dissertação propõe uma abordagem musical para nutrir os laços entre estudantes do ensino primário e a natureza.Como as plantas e os humanos experiência a vida em tempos muito diferentes, os últimos podem percepcionar as plantas como seres silenciosos e imóveis (Ruggles, 2017; Mancuso & Viola, 2016). A sua capacidade para sentir os elementos circundantes, para os quais não estamos despertos, tornam as plantas aliadas inestimáveis no caminho para uma relação mais consciente com o planeta que partilhamos. Campos de estudo como a ecologia acústica e a bioacústica das plantas começaram recentemente a florescer, inspirando artistas sonoros a explorar o mundo vegetal, combinando ciência e as artes (Patrão, Harvard University: Ex-centric Music Studies Conference, 2018).Na educação, por meio da brincadeira, as plantas poderão ter um papel significativo ao estimularem os sentidos e a ligação entre crianças que habitam os meios urbanos cada vez mais artificiais e o mundo dos seres vivos que as rodeiam (Costa & Costa, 2012).Este trabalho sugere que a música tem o potencial para intermediar estas interacções, proporcionando experiência significantes aos jovens participantes, trazendo para o mesmo espaço tecnologias digitais, música e plantas. Sendo que a música em si poderá ter a capacidade de fortalecer laços entre pessoas e promover e manter coesão de grupo. A música é "a cola social que amplia a cooperação e fortalece os sentimentos de união" (Honing, 2018).
dc.description.abstractA growing need for environmental awareness requires sensitive strategies to help us rethink the way interactions transform our habitat. Modern cities are now faced with the progressive vanishing of green spaces, resulting in fewer opportunities for children to play (Costa & Costa, 2012; Ruggles, 2017). This work proposes a musical approach to nourishing the bonds between elementary-school students and nature. Since plants and humans experience life in very different time frames, humans might mistakenly perceive plants as quiet and motionless living-beings (Ruggles, 2017; Mancuso & Viola, 2016). The ability to sense elements of their surroundings to which we are unaware of, makes plants invaluable allies towards a more conscious relationship with the planet we share. Fields like acoustic ecology and plant bioacoustics have recently started to bloom, inspiring sound artists to discover the vegetal world combining science and the arts (Patrão, Harvard University: Ex-centric Music Studies Conference, 2018).In education, by the means of play, plants might perform a significant role in stimulating the senses and the connection between children inhabiting increasingly artificial cities and the world of living things that surrounds them (Costa & Costa, 2012). This dissertation suggests that music has the potential to intermediate these interactions and provide meaningful experiences to the young participants by bringing to common ground digital technology, music and plants. Being that music itself is thought to have capability to strengthen bonds between people, promote and maintain group cohesion. It is "the social glue that enhances cooperation and strengthens feelings of unity" (Honing, 2018).
dc.language.isoeng
dc.rightsopenAccess
dc.subjectOutras ciências da engenharia e tecnologias
dc.subjectOther engineering and technologies
dc.titleMusic with Plants: Cultivating Bonds Between Grade-Schoolers and Nature Through Sound Design
dc.typeDissertação
dc.contributor.uportoFaculdade de Engenharia
dc.subject.fosCiências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
dc.subject.fosEngineering and technology::Other engineering and technologies
thesis.degree.disciplineMestrado em Multimédia
thesis.degree.grantorFaculdade de Engenharia
thesis.degree.grantorUniversidade do Porto
thesis.degree.level1
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
346398.pdfMusic with Plants: Cultivating Bonds Between Grade-Schoolers and Nature Through Sound Design1.78 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.