Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121413
Author(s): Ana Maria Nunes Machado Moreira
Title: Coordenação motora e idade gestacional em crianças dos 3 aos 6 anos de idade. Estudo com o MABC-2 banda 1.
Issue Date: 2019-05-28
Abstract: A research on changes in motor coordination, in the age group from three to six years, is very common. However, in Portugal it is still scarce. This thesis aimed to analyze the prevalence of changes in motor coordination, in children aged three to six, attending pre-school education. 304 children, 163 females and 141 males (M = 4.9, SD = 0.85) were assessed using the MABC-2 Band 1 Test. Children attended public preschool education. This thesis includes six original studies. A systematic review (i) was performed to understand the disturbance in the development of motor coordination in children of gestational age before 38 weeks; a validation study of the MABC-2 band 1 was conducted for the Portuguese population, (ii) specifically, to examine the construct validity of the MABC-2 band 1; two studies (iii, iv) were conducted to identify the prevalence and interaction between gender and age in term and preterm infants; a fifth study (v) to examine the motor coordination, gender differences and movement difficulties in the domains of motor coordination parameters; one last study (vi) was conducted to ascertain whether during a ten-month period, children at risk or probable developmental coordination desorder (DCD), modified this state when subjected to a preschool program in the field of physical activity. In general, it should be noted that the MABC-2 banda1 is an appropriate measure to assess the early detection of DCD in younger children. In addition, when comparing preterm and term children, it was verified that the male preterm infants had lower score values in motor coordination. We have identified that children with problems in the level of motor coordination, will have to undergo an appropriate curricular program, in order to minimize the subsequent changes in the different contexts. In conclusion, in children with typical motor development, but with an associated risk factor, early strategies should be adopted that favour an efficient development of motor skills.KEY WORDS: MOTOR COORDINATION; MABC-2 BANDA1; MOTOR DEVELOPMENT; PRESCHOOL; GESTATIONAL AGE;
Description: A investigação sobre as alterações na coordenação motora, na faixa etária dos três aos seis anos, é bastante frequente. Contudo, em Portugal ainda é escassa. Esta tese teve como objetivo analisar a prevalência de alterações na coordenação motora em crianças na faixa etária dos três aos seis anos a frequentarem o ensino pré-escolar. Foram avaliadas 304 crianças, 163 do género feminino e 141 do género masculino (M= 4.9, DP =0.85) através do teste MABC-2 banda 1. As crianças frequentavam o ensino pré-escolar público. A presente tese inclui seis estudos originais. Foi realizada uma revisão sistemática (i) para compreender a perturbação do desenvolvimento da coordenação motora, em crianças de idade gestacional antes das trinta e oito semanas; um estudo de validação do MABC-2 banda 1 para a população Portuguesa, (ii) especificamente, para examinar a validade de construto do MABC-2 banda 1; dois estudos (iii, iv) foram realizados para identificar a prevalência e a interação entre o género e a idade em crianças de termo e pré-termo; um estudo (v) para examinar a coordenação motora, a diferença entre género e as dificuldades motoras nos diferentes domínios; um estudo (vi) para averiguar se durante um período de dez meses, as crianças em risco ou provável perturbação do desenvolvimento da coordenação motora (PDC), alteraram o padrão, quando sujeitas a um programa pré-escolar no domínio da atividade física. Importa referir que o MABC-2 banda1 é uma medida apropriada para avaliar a deteção precoce das PDC em crianças mais jovens. Comparadas crianças pré-termo e de termo, verificou-se que as pré-termo e do sexo masculino, apresentaram valores inferiores ao nível da coordenação motora. Estas crianças, terão de ser sujeitas a um programa curricular adequado, para minimizar as alterações nos diferentes contextos. Em conclusão, nas crianças com desenvolvimento motor típico, mas com um fator de risco associado, devem ser adotadas precocemente estratégias que favoreçam um desenvolvimento eficiente das habilidades motoras.
Subject: Ciências da saúde
Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
URI: https://hdl.handle.net/10216/121413
Document Type: Tese
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Tese

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