Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/121359
Author(s): Maria do Céu Oliveira Baptista
Title: O Modelo de Responsabilidade Pessoal e Social em Educação Física: Um estudo na formação de professores em Timor-Leste.
Issue Date: 2019-07-11
Abstract: As Timor-Leste is still a developing country, the capacity of institutions responsible for teachers' initial and constant training to meet the urgent needs of the education system is considered insufficient. Therefore, further research is needed to help identify appropriate policy responses . Thus, the objective of this study was to develop a pedagogical intervention in teacher training based on the Personal and Social Responsibility Model (PSRM) for the teaching of Physical Education in East Timor. Two interventions were conducted: i) in teachers' training in the 1st and 2nd cycles of basic education, encompassing 95 students for three semesters of the course and also their follow-up as teachers. A translated version of the PSRQ, semi-structured interviews and an observation instrument (TARE 3.0) were used; ii) training of Physical Education (PE) teachers with an experimental group comprising 30 students and a control group with 29 for one semester. We used The PSRQ East Timor, an instrument translated, adapted and validated for this study. Results: intervention I has shown that students significantly increased (p<.05) their perception of Personal Responsibility (PR). Teachers with experience in PSRM evidenced significant differences in the "Assigning tasks" and "Promoting evaluation" strategies. I Intervention II depicted no significant improvements in the perception of inter and intragroup Personal Responsibility and Social Responsibility. We concluded that the PSRM has worked when applied to the Timorese reality in PE teaching throughout the course, inserted in an experiential learning during its formation, since it takes time to produce changes. New applications of PSRM are suggested in a continuous, long-term and experiential learning during teacher training so that it can be applied in public schools. KEYWORDS: TEACHERS, EDUCATION, PHYSICAL EDUCATION, PERSONAL AND SOCIAL RESPONSIBILITY MODEL, EAST TIMOR
Description: Sendo Timor-Leste um país ainda em fase de desenvolvimento, a capacidade das instituições responsáveis pela formação inicial e contínua de professores em responder às necessidades urgentes do sistema educativo é considerada insuficiente, sendo por isso necessárias mais investigações para auxiliar a identificação de respostas políticas adequadas. Deste modo, o objetivo deste estudo foi desenvolver uma intervenção pedagógica na formação de professores baseada no Modelo de Responsabilidade Pessoal e Social (MRPS) para o ensino da disciplina de Educação Física em Timor-Leste. Realizaram-se duas intervenções: i) na formação de professores do 1.º e 2.º Ciclos do Ensino Básico com 95 estudantes durante três semestres do curso e ainda o seu acompanhamento enquanto docentes. Recorreu-se a uma versão traduzida do PSRQ, a entrevistas semi-estruturadas e ainda a um instrumento de observação (TARE 3.0); ii) na formação de professores de Educação Física (EF) com um grupo experimental de 30 estudantes e um de controlo de 29 durante um semestre. Recorreu-se ao PSRQtl, instrumento traduzido, adaptado e validado para este estudo. Resultados: na intervenção I, os estudantes aumentaram de forma significativa (p<.05) a sua perceção de Responsabilidade Pessoal (RP). Os professores com experiência no MRPS evidenciaram diferenças significativas nas estratégias de "Atribuir tarefas" e "Promover a avaliação". Na intervenção II não houve melhorias significativas na perceção da RP e na Responsabilidade Social (RS) inter e intragrupos. Concluiu-se que o MRPS funcionou na realidade timorense para o ensino da disciplina de EF quando aplicado ao longo do curso, inserido numa aprendizagem experiencial durante a sua formação, uma vez que é necessário tempo para produzir mudanças. Sugere-se novas aplicações do MRPS de modo contínuo, duradouro e com uma aprendizagem experiencial durante a formação inicial para que seja possível a sua aplicação nas escolas públicas.
Subject: Ciências da saúde
Health sciences
Scientific areas: Ciências médicas e da saúde::Ciências da saúde
Medical and Health sciences::Health sciences
TID identifier: 101621698
URI: https://hdl.handle.net/10216/121359
Document Type: Tese
Rights: openAccess
Appears in Collections:FADEUP - Tese

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
344010.pdfO Modelo de Responsabilidade Pessoal e Social em Educação Física: Um estudo na formação de professores em Timor-Leste.3.4 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.