Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/119010
Author(s): Luís Filipe Carvalho Valente
Title: Start-ups - Integração de decisões de produto, mercado e cadeia de abastecimento para a definição de uma estratégia de entrada no mercado
Issue Date: 2019-02-01
Abstract: Initially it was carried a literature review regarding which operations strategies startups can use, especially regarding product, market and supply chain dimensions. A case study research was conducted, and a framework implemented in order to develop insights on how start-up can develop tools to boost market entry capabilities. A conference paper was written and presented on that subject. Furthermore, these findings were used to plan the operations of a biomedical startup (using an action research approach), developing strategies for a global sourcing partners network regarding different topics, like:- Industrialization process: definition of how to move from existing product's design (while incorporating ongoing HW developments) into production design (design for manufacturing and assembly);- Production plan: definition of the manufacturing process, needs, costs, and timeline- Production location: Definition of productions locations (detailing several alternatives for different production batches and quantities)- Supply partners: Elaboration of a list of over 20 possible suppliers, establishing contacts with partners ranging from hardware providers (printed circuit board, electronic components, plastic enclosure, external packing) to service providers (certifications and design consultants, assemblers and integrators, logistics).- Certification requirements assessment: Elaboration of a list of certifications and directions that need to be met depending on the customer segment/geographical marketThis operational research was supported not only by the literature review but also by the participation in several industry fairs and conventions.In order to better understand the market and compare the production costs of competitors, a benchmarking analysis of the competition was elaborated in order to find value-adding advantage opportunities for the startup (analyzing and contacting over 20 competitors worldwide)In the end, some of the findings regarding startup operations were put in practice using an existing simulation model, by means of participating in global strategy and operations competition.
Description: Inicialmente foi realizada uma revisão bibliográfica sobre quais as estratégias de operação que as startups podem utilizar, principalmente no que toca a dimensões de produto, mercado e cadeia de abastecimento. Foi realizada uma análise de estudo de caso e implementado um "framework" para desenvolver insights sobre como uma "start-up" pode desenvolver ferramentas para aumentar as suas capacidades de entrada no mercado. Um artigo de conferência foi escrito e apresentado sobre esse assunto.Além disso, esses resultados foram usados para planejar as operações de uma startup biomédica (usando uma abordagem de "action-research"), desenvolvendo estratégias para a elaboração de uma rede global de parceiros com relação a diferentes tópicos, nomeadamente:- Processo de industrialização: definição de como passar do design do produto atual (ao incorporar as iterações de desenvolvimento de "hardware" ) em "design for manufacturing" (design para fabricação e montagem);- Plano de produção: definição do processo de fabricação, necessidades, custos e cronograma- Local de produção: Definição dos locais de produção (detalhando diversas alternativas para diferentes quantidades de produção)- Fornecimento de parceiros: Elaboração de uma lista de mais de 20 possíveis fornecedores, estabelecendo contatos com parceiros que vão desde fornecedores de hardware (placa de circuito impresso, componentes eletrónicos, caixas plásticas, embalagens externas) até prestadores de serviços (certificações e consultores de design, "assemblers" e integradores, logística).- Avaliação de requisitos de certificação: Elaboração de uma lista de certificações e instruções que precisam ser atendidas dependendo do segmento de clientes / mercado geográficoEsta pesquisa operacional foi suportada não apenas pela revisão da literatura, mas também pela participação em diversas feiras e convenções do setor.A fim de melhor entender o mercado e comparar os custos de produção dos concorrentes, foi elaborada uma análise de "benchmarking" da concorrência para encontrar oportunidades de criação de vantagens competitivas para a startup (analisando e contactando mais de 20 empresas concorrentes em todo o mundo)No final, algumas das conclusões relativas às operações de startups foram colocadas em prática usando um modelo de simulação existente, por meio da participação numa competição global de estratégia e operações.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
URI: https://hdl.handle.net/10216/119010
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
314323.pdfStart-ups - Integração de decisões de produto, mercado e cadeia de abastecimento para a definição de uma estratégia de entrada no mercado2.9 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons