Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/114252
Author(s): Mafalda Isabel Sousa Alves Carreira
Title: Curadoria digital e novas literacias: Um estudo de caso com o Pinterest no ensino artístico
Issue Date: 2018-07-19
Abstract: Digital technologies are a constant presence in people's lives and have been influencing the relationship we have with objects, with others and with the way of being in the world. This study arises from the need to explore ways of using digital technologies, that can allow finding answers to the use of different technologies in teaching.Considering the specificity of arts education, where the use of the image is paramount and the increase of the students' visual culture is extremely important, Pinterest emerges as a social network whose visual information can be used to generate content, at the same time can allow greater interactivity and communication between teachers and students.For this study, the Pinterest social network was used as a work tool, with the objective of dynamizing the communication between teachers and students, at the same time it is intended to perceive the degree of involvement and participation of the students in the web.A direct observation of the behavior of the twenty-two students in the accomplishment of a proposal of work of Graphic Design, was made during a period of four weeks. To complement the observed data, questionnaires were given to the students, related to their involvement with the Pinterest social network, the contribution that it gave to the development of their work proposals and to what degree they participate in the network.Pinterest is a technology that has been exploited by several teachers of the school, promoting the use of this social network among students, we consider important to include the opinion of teachers for this study, regarding the use of this social network in arts teaching . In this sense we interviewed two teachers, one from Multimedia and another teacher of Fashion Design.The results suggest that students use Pinterest as a form of image search, especially for school work proposals, however they do not always keep and organize the information collected. We have obtained contrary results with some students, who use the social network, create, store, organize and share with other users the searches they do.
Description: As tecnologias digitais são uma presença constante na vida das pessoas e têm vindo a influenciar a relação que temos com as coisas, com os outros e a forma de estar no mundo. Este estudo surge da necessidade de explorar modos de utilização das tecnologias digitais que permitam, encontrar respostas para o uso de diferentes tecnologias no ensino. Tendo em conta as especificidade do ensino artístico, onde o uso da imagem é primordial e o aumento da cultura visual dos alunos é extremamente importante, o Pinterest surge como uma rede social cuja informação visual pode ser usada para gerar de conteúdos, ao mesmo tempo que pode permitir uma maior interatividade e comunicação com professores e alunos. Para este estudo a rede social Pinterest, foi usada como ferramenta de trabalho, como o objetivo de dinamizar a comunicação entre professores e alunos, ao mesmo tempo pretende-se perceber qual o grau de envolvimento e participação dos alunos na web. Foi feita uma observação direta do comportamento dos vinte e dois alunos na realização de uma proposta de trabalho de Design Gráfico, durante um período de quatro semanas. Para complementar os dados observados foram administrados questionários aos alunos, relacionados com o seu envolvimento com a rede social Pinterest, os contributos que a mesma deu para o desenvolvimento da proposta de trabalho que realizaram e qual grau de participação na rede. O Pinterest é uma tecnologia que tem vindo a ser explorada por vários professores da escola, promovendo junto dos alunos o uso desta rede social, por isso consideramos importante para este estudo deveria incluir a opinião dos professores, quanto ao uso desta rede social no ensino artístico. Neste sentido entrevistamos dois professores, um de Multimédia e outra professora de Design de Moda. Os resultados sugerem que os alunos usam o Pinterest como forma de pesquisa de imagens, sobretudo para as propostas de trabalho da escola, no entanto nem sempre guardam e organizam a informação recolhida. No entanto obtivemos resultados contrários com alguns alunos, que usam a rede social, criam, guardando, organizam e partilham com outros utilizadores as pesquisas que fazem.
Subject: Ciências da educação
Educational sciences
Scientific areas: Ciências sociais::Ciências da educação
Social sciences::Educational sciences
URI: http://hdl.handle.net/10216/114252
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
278525.pdfCuradoria digital e novas literacias: Um estudo de caso com o Pinterest no ensino artístico19.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.