Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/113452
Author(s): Gonçalo de Sousa Martins
Title: Planeamento do Ciclo de Vida do Produto com Objetivo de Reduzir o Tempo de Planeamento dos Retalhistas através da utilização de uma framework
Issue Date: 2018-07-11
Abstract: In a consumer society where consumer is to the forefront, it is imperative for retail companies to provide services in a quick, reliable and different way, without compromising their quality. For a more demanding and increasingly informed target audience, retailers are surrounded, daily, by decisions they must make, to ensure the companys sustainability without compromising customer satisfaction.One of the prevailing markets in the global economy is the fashion market and it is precisely about it and how decisive are the tools that help its growth that will focus the present dissertation.Derived from the vast number of information and transactions inherent to the activity, this industry is characterized by its high degree of complexity. A simple erroneous decision like a transaction amount of an article to its supplier may lead to the existenceof superfluous costs which compromise the economic structure of the same. To avoid these costs, Information Technology steps up as a powerful tool capable of retaining and analysing large amounts of data from which vital information can be extracted and managed for the growth and sustainable development of the companies. In this way, it is then possible to successfully ensure the monitoring of the growing evolution of the market, accompanied by the ability to successfully face the new challenges, above all by innovating in the face of competition. Along with these needs, come to the surface Information Technology companies dedicated toretail services. This is the case of Oracle that stands out as one of the prominent references in the world of technologies that help the retail business. The companys services provide a wide range of solutions whose primary objective is to satisfy all the needs of the retailer, using data analysis and retention tools. These tools provide continuous improvement of the tasks performed by the retailers in their so demanding everyday. This continuous improvement is possible through the deployment of new retail suites of solutions that ensure the constant renewal of the toolsfunctionalities for retailers. On this basis, new companies are born, whose core business focuses on the offer and continuous improvement of technological services for retail. It is in this technological niche that Wipro is inserted, which will be the largest and most prominent vehicle for the work of the present dissertation.Based on this thematic register, the main objective of this dissertation is to create a framework capable of helping to plan the creation and launch of new products which, in turn, intends to reduce the time allocated to it by the responsible employees. Thesuccessful implementation of this tool will translate into added value for the company, which will observe the time spent on the planning tasks being reduced which, in turn, will represent a considerable increase in their productivity.
Description: Numa sociedade predominantemente consumista e na qual o consumidor é o alvo de todas as atenções, torna-se imperativo que as empresas de retalho consigam prestar serviços deforma rápida, fiável e diferenciável, sem que a sua qualidade seja comprometida. Para umpúblicoalvo com exigência crescente e cada vez mais informado, as empresas retalhistas vêem-se, no seu quotidiano, rodeadas de decisões cruciais que devem tomar, por forma agarantir a sustentabilidade da empresa, sem comprometer a satisfação do cliente.Um dos mercados preponderantes na economia global é o mercado da moda e é exatamente sobre ele e no quão decisivas são as ferramentas que auxiliam o seu crescimento que incidirá a presente dissertação. Derivado do vasto número de informações e transações inerentes à atividade, esta indústria torna-se característica pelo seu elevado grau de complexidade,pelo que uma simples decisão errónea como um montante da compra de um artigo ao respetivo fornecedor, pode levar à existência de custos supérfluos que comprometem a estrutura económica da mesma instituição.De forma a evitar estes custos, as Tecnologias de Informação assumem-se como uma ferramenta poderosíssima, capaz de reter e analisar grandes quantidades de dados dos quais se podem extrair e gerir informações vitais para o crescimento e desenvolvimentosustentável das empresas..Deste modo, torna-se, então, possível, garantir com sucesso o acompanhamento do ritmoevolutivo crescente do mercado, acompanhado pela franca capacidade de enfrentar com êxito os novos desafios, primando, sobretudo, pela inovação face à concorrência. A par com estas necessidades, surgem então, empresas de Tecnologias de Informação dedicadas a serviços para o retalho. É o caso da Oracle que se destaca como uma das proeminentes referências no mundo das tecnologias que auxiliam os negócios de retalho. Os serviços da empresa disponibilizam uma panóplia de soluções cujo primordial objetivo é satisfazer todas as necessidades dos retalhista, através do recurso a ferramentas de análise e processamento de dados. Estas ferramentas proporcionam a melhoria contínua das tarefas desempenhadas pelos retalhistas no seu tão exigente quotidiano. Essa melhoria contínua é possível através do lançamento de novas suites de soluções para retalho que garantem a constante renovação das funcionalidades das ferramentas destinadas aos retalhistas. Nesta base, nascem ainda novas empresas cujo core business se debruça sobre a prestação e melhoria contínua de serviços tecnológicos destinados ao retalho. É neste nicho de mercado tecnológico que se insere a Wipro que, será o maior e mais proeminente veículo percursor do trabalho abordado na presente dissertação.Com base neste registo temático, o principal objetivo desta dissertação passa por criar uma framework capaz de auxiliar o planeamento da criação e lançamento de novos produtos o que, por sua vez, pretende reduzir o tempo destacado para o mesmo por parte dos seus responsáveis. A implementação bem-sucedida desta ferramenta traduzir-se-á em valor acrescentado para aempresa, que verá o tempo despendido nas tarefas de planeamento ser reduzido o que, porsua vez, representará um aumento considerável da sua produtividade.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 202114783
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/113452
Document Type: Dissertação
Rights: embargoedAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Embargo End Date: 2021-07-10
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
275847.pdf
  Restricted Access
Planeamento do Ciclo de Vida do Produto com Objetivo de Reduzir o Tempo de Planeamento dos Retalhistas através da utilização de uma framework1.4 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons