Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/107053
Author(s): João Francisco Carvalho Neto
Title: Computer-Vision-based surveillance of Intelligent Transportation Systems
Issue Date: 2017-07-17
Abstract: In this project we tackle the problem of surveillance camera images processing at the Porto Operational Control Center, using state-of-the-art algorithms to detect events of interest automatically. The result of the work will be integrated in a framework being developed at LIACC that will process the video from capture to storage. Since the problems of vehicle and pedestrian detection are hot research topics we will need to implement the best algorithms as of now and build the framework to allow us to update the algorithms in the future.This implementation has however, a series of challenges as cameras have different resolutions and settings as well as not being static, being moved according to the operator commands. Most of the cameras are exposed to the weather, which can deteriorate the performance of the detection algorithms. It is then needed to perform some extra operations to mitigate these issues, such as noise, rain and shadow removal methods. If we manage to overcome these issues and present an application that can effectively detect the desired events, the Control Center will have another tool to even more productively monitor the city.
Description: As salas de controlo operacional e gestão de tráfego funcionam tendo como base informações provenientes de sensores instalados pelas cidades, entre eles câmaras de videovigilância. Na sala de controlo da Câmara Municipal do Porto a extração de informação é feita de forma manual, um processo moroso e pouco fiável. Assim, este trabalho surge no âmbito de uma colaboração entre a empresa Armis Group e a Câmara Municipal do Porto que pretende instalar automatismos para analisar as streams de vídeo na sala de controlo.No entanto, criar estes automatismos apresenta uma série de desafios. As câmaras têm diferentes formatos de saída, estão sujeitas ao clima, o que cria ruído na imagem, diferente luminosidade ao longo do dia e variac˜oes da direc˜ao e zoom conforme a necessidade do operador. Este conjunto de obst´aculos torna imposs´ivel uma abordagem de metodologia u´nica, sendo necess´ario estudar diferentes formas de abordar os diferentes problemas.Se estas dificuldades forem ultrapassadas, implementando soluc˜oes robustas, a produtividade da sala de controlo vai aumentar. Assim, o objetivo ´e implementar algoritmos para a detec˜ao de objetos em movimento e extrac˜ao de informac˜ao com interesse para a sala de controlo, como volumes de tr´afego, contagem de pessoas e acidentes vi´arios. Alguns dos m´etodos j´a explorados incluem Background-Extraction e Feature Tracking e constituem o ponto de partida para a literature review. Com estes dados os operadores da sala de controlo poder˜ao fazer decis˜oes mais informadas para melhorar a rede vi´aria da cidade do Porto a curto e a longo prazo.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201798964
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/107053
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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