Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/106908
Author(s): Luís Miguel Gonçalves
Title: Ferramenta Móvel para a realização de inquéritos de satisfação
Issue Date: 2017-07-13
Abstract: The use of product satisfaction tools plays an important role for companies in this day and age of high competition, helping them define strategies and raising a whole new spectrum of users. One of the oldest, but still most meaningful type of market study methods is face-to-face surveys. In order to get a significant sample, a large number of this type of inquiries is required, which demands inquirers to go through the same process multiple times, making the task very time consuming. Moreover, the error factor in the integration and treatment of collected information is an issue that handwritten survey answers often deal with.The aim of this project is to define and develop a tool that can be installed on a tablet device and used by field agents to easily and effectively perform face-to-face surveys. By focusing and studying, alongside both field agents and the people responsible for data treatment and analysis, the goal is to further understand their current hardships and needs, in order to minimize the informational retrieval time and errors. This is to be achieved by following the Google Material Design guidelines, such as typography, grids, space, scale and colour to create hierarchy and meaning that allows the user to navigate, understand, and use the user interface successfully without much previous training.There are already generic platforms for conducting surveys, however the tool is to be adaptable and simple enough to be used in different contexts in order to maximize its investment. The end goal is to have a platform capable of adapting to the specific context of the transport world, allowing the registration of surveys even when web access is non-existent and their subsequent integration into a data format that can be used by statistical treatment tools.As a result of this work, it should be possible for any individual, previously trained, to swiftly design a survey via the computer application and have it be generated on to a tablet in a survey format. The mobile application should be prepared to address the intricacies of face-to-face surveys and the computer application simple yet complete with all the needed tools for creating an assortment of surveys. Both applications are to be developed during the course of this dissertation.
Description: O uso de ferramentas de aferição da satisfação de clientes desempenha um papel importante para as empresas que, num contexto cada vez mais concorrêncial, ajuda-as a definir estratégias e angariar novos universos de utilizadores. Um dos métodos de estudo do mercado mais antigos, mas ainda dos mais significativos, passa pela elaboração de inquéritos presenciais aos utilizadores. A fim de obter uma amostra significativa, um grande número deste tipo de inquéritos é necessário, exigindo dos inquiridores uma repetição continua do mesmo processo, tornando esta tarefa etremamente demorada. Existe, ainda, o fator de erro na integração e tratamento da informação recolhida, um problema constante que se deve ao facto das respostas serem manuscritas.O objetivo deste projeto é definir e desenvolver uma ferramenta que possa ser instalada num \textit{tablet} e usada por agentes no terreno por forma a realizar inquéritos presenciais de forma fácil e eficaz. Ao trabalhar juntamente com os inquiridores e todo o pessoal responsável pelo tratamento e análise de dados, o objetivo é compreender as suas dificuldades e necessidades atuais, a fim de minimizar o tempo e os possiveis erros de todo o processo. A aplicação deverá respeitar o \textit{Material} design da \textit{Google}, seguindo normas como tipografia, tabelas, espaço, escala e cor por forma a criar uma hierarquia lógica que permita ao utilizador navegar, entender e utilizar a interface com sucesso sem necessidade de treino prévio.Existem, no mercado, plataformas genéricas para a realização de inquéritos, no entanto a ferramenta a desenvolver deverá ser adaptável e simples o suficiente por forma a ser utilizada em diferentes contextos, com o intuito de maximizar o seu investimento. O objetivo final consiste em obter uma plataforma capaz de se adaptar ao contexto específico do mundo dos transportes, permitindo o registo de respostas mesmo quando o acesso à internet é inexistente, bem como a sua posterior integração num formato de dados que possa ser usado por ferramentas de tratamento estatístico.Como resultado deste trabalho, deverá ser possível para qualquer indivíduo, com minimo treino prévio, projetar rapidamente um inquérito através da aplicação num computador e o mesmo ser gerado num \textit{tablet} em formato de inquérito. A aplicação móvel deverá estar preparada para as complexidades de inquéritos presenciais e a aplicação para computador deverá ser simples mas completa, com todas as ferramentas necessárias para criar uma variedade de inquéritos. Ambas as aplicações serão desenvolvidas durante o curso desta dissertação.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201800462
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/106908
Document Type: Dissertação
Rights: embargoedAccess
Embargo End Date: 2020-07-12
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
208422.pdf
  Restricted Access
Ferramenta Móvel para a realização de inquéritos de satisfação3.07 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.