Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/106501
Author(s): Rodolfo Alexandre de Almeida Rodrigues
Title: Tools and Processes for enhanced Product Customization
Issue Date: 2017-07-19
Abstract: Providing a customizable system allows customers and partners to expand product functionality to meet their specific needs and goals. But the changes or additions of functionalities to the base system require a deep knowledge of its structure and functionality, as well as technical skills that ensure fully functional modifications. In order to minimize the inherent difficulties of the development and testing process of these customizations, software suppliers provide support tools and documentation.The main focus of the present work is the analysis of customization projects, their support tools and documentation, to solve or minimize the customization process difficulties and problems. Through the definition of a customization support strategy that proposes knowledge extraction as a kind of documentation guided by the Collective Knowledge Systems concepts. And a tool that improves the process simplicity and reliability due to displaying intuitively the compilers code analysis to the user. The present work also covers the implementation of this support strategy to the process of customization of the Manufacturing Execution System (MES) of Critical Manufacturing (CMF), in order to validate its effectiveness.Critical Manufacturing MES is a customizable information system that performs operations management in advanced manufacturing environments while ensuring high performance and competitiveness. CMF provides system customizations to meet customer and partner requirements, but the inherent complexity in offering a complete and competitive system implies a customization support strategy that ensures a simple, fast and reliable process.The expected results for the present work, and following the definition of a software customization support strategy are: (1) a tool and documentation that support and guide customers and partners in their customization process, and (2) an increase in the confidence and efficiency of customers and partners on the development of their customizations through a more rapid and efficient process. The customization support strategy seeks to be as comprehensive and generic as possible to facilitate its adoption by other entities.
Description: O fornecimento de um sistema personalizável permite que clientes e parceiros expandam as funcionalidades do produto para abranger as suas necessidades e os seus objetivos específicos. Mas as alterações ou adições de funcionalidades ao sistema-base requerem um profundo conhecimento da sua estrutura e do seu funcionamento, assim como competências técnicas que garantam alterações totalmente funcionais. Com o intuito de minimizar as dificuldades inerentes ao processo de desenvolvimento e teste destas customizações, os fornecedores de software disponibilizam ferramentas e documentação de suporte.O principal foco do presente trabalho consiste na análise de projetos de customização, suas ferramentas e documentação de suporte ao desenvolvimento, para a resolução ou minimização das dificuldades e problemas do processo de customização. Através da definição de uma estratégia de suporte à customização que propõe a extracção de conhecimento como forma de documentação orientada pelos conceitos dos Collective Knowledge Systems. E uma ferramenta que aumenta a simplicidade e a fiabilidade do processo apresentando de uma forma intuitiva ao utilizador a análise do código produzida pelo compilador.O presente trabalho contempla ainda a implementação dessa estratégia de suporte ao processo de customização do Manufacturing Execution System (MES) da Critical Manufacturing (CMF), com vista a validar a sua eficácia.O Critical Manufacturing MES é um sistema de informação personalizável que realiza a gestão das operações em ambientes avançados de fabricação garantindo um elevado desempenho e competitividade. A CMF garante a personalização do sistema para corresponder aos requisitos dos clientes e parceiros, mas a complexidade inerente à oferta de um sistema completo e competitivo implica uma estratégia de apoio à customização que garanta um processo simples, rápido e fiável.Os resultados esperados para o presente trabalho, e consequentes da definição de uma estratégia de apoio à customização de software são: (1) uma ferramenta e documentação de apoio que orientem os clientes e parceiros no seu processo de customização e (2), um aumento da confiança e eficiência dos clientes e parceiros no desenvolvimento das suas personalizações através de um processo mais rápido e fiável. A estratégia de apoio à customização definida procura ser a mais abrangente e genérica possível de forma a facilitar a sua adoção por outras entidades.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201802805
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/106501
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
205570.pdfTools and Processes for enhanced Product Customization1.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.