Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/106485
Author(s): Pedro José Leal de Sousa
Title: Location Aware Product Recommendations
Issue Date: 2017-07-13
Abstract: Nowadays a typical retail chain store catalog encompasses thousands of products, the sheer quantity of products makes it dicult for the customer to be familiar with all the options and their specificities without spending too much time in each shopping trip. In order to make products known that the customer may be interested, while providing potential store sales, recommendation systems are applied to reduce the information examined by the customer and help him decide alternatives, to explore other products and categories that may please him. With the vast customer knowledge that stores already keep, it is possible to extract information such as preferential products, shopping patterns, product related categories and thus understand what can make a better shopping experience for the customer. Recommendation systems can be applied to any store type, usually traditional recommendation systems based on collaborative or content-based filtering use simple models. Context-aware recommenders take into account not only the customer purchase history but the context in which those purchases were made, and also takes into account the target user current context when generating recommendations. One possible context is the user's location and whereabouts inside the store, with this type of information it is possible and desirable to use it to produce better, more personalized and timely (well-timed) product recommendations. The final product of a recommendation system should be considered as a powerfull personalized assistant who knows the customers and all the products of the store, and during their shopping trips, advises and guides them according to their tastes and in this case their location. Taking advantage of Fraunhofer AICOS previous experience and know-how in the areas of accurate internal location and product recommendation, these two techniques were combined into an innovative solution that helps improve customers planning and shopping trips offering counselling before and during the customer journey. Context-aware recommendation systems was explored combined with periodic and sequential pattern mining in order to build a robust shopping companion app and support system.
Description: Hoje em dia, um típico catálogo de lojas de retalho engloba milhares de produtos e essa vasta quantidade de produtos dificulta ao utilizador a perceção de todas as opções e suas respetivas especificações sem gastar muito tempo em cada viagem de compras. Para dar a conhecer potenciais produtos ao cliente e simultaneamente favorecer potenciais vendas em loja, os sistemas de recomendação são aplicações que reduzem a informação analisada pelo cliente e ajudam a decidir alternativas, ao explorar outros produtos e categorias que possam ser do seu interesse. Com o vasto conhecimento sobre o cliente que as lojas já possuem, é possível extrair informações como preferências do utilizador, padrões de compras, categorias relacionadas com produtos previamente comprados e, portanto, entender o que pode melhorar a experiência de compra para o cliente. Os sistemas de recomendação podem ser aplicados a qualquer tipo de loja, geralmente sistemas de recomendação tradicionais baseados em filtragem colaborativa ou baseada em conteúdo usam modelos simples. Os context‐aware recommenders tem em conta, não só o histórico de compras do cliente, mas também o contexto em que essas compras foram realizadas e o contexto atual do utilizador alvo ao gerar recomendações. Um contexto possível é a localização do cliente e a posição dos artigos dentro da loja, com esse tipo de informação é possível apresentar melhores recomendações, mais personalizadas e oportunas. O produto final de um sistema de recomendação deve ser considerado um poderoso assistente personalizado que conhece os clientes e todos os produtos da loja sendo capaz de os aconselhar e orientar de acordo com seus gostos e, neste caso, a sua localização durante as suas viagens de compras. Aproveitando a experiência e o know‐how da Fraunhofer AICOS nas áreas de localização interna precisa e recomendação de produtos, essas duas técnicas foram combinadas numa solução inovadora que ajuda a melhorar o planeamento das viagens de compras dos clientes oferecendo aconselhamento antes e durante o seu percurso. Foram explorados sistemas de recomendação com conhecimento de contexto combinados com a extração de padrões periódicos para construir uma aplicação de acompanhamento de compras robusto e um sistema de suporte.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201802210
URI: https://hdl.handle.net/10216/106485
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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