Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/106264
Author(s): Jorge Miguel Gonçalves da Mota
Title: Multimedia in Science Teaching: from a repository to an Education community
Issue Date: 2017-07-17
Abstract: The present dissertation proposal originates from the project Multimedia in science teaching: five years of research and teaching in Portugal, which featured, on the one hand, the national research on multimedia in science teaching, and on the other, provided the community with a simple reference tool - a repository of open access scientific texts - that would allow reflecting on teaching practices in science, technology, engineering and mathematics (STEM) areas using information and communication technologies and improving them from a participatory science perspective.This work intends to continue this last section, analyzing the conditions of genesis and sustainable development of an online community on science teaching, capable of appropriating and generating scientific peer review and validation processes.A literature review on social learning systems, such as communities of practice and affinity spaces, was carried out, and a syncretic notion was adopted to lead an action-research process. Pertinent modifications were applied to the current platform, in a sense of implementing strategies able to attract and to sustain an interested public and progressively to create a community of peers. The science teacher's behavioral intention of participation in the platform was also the object of study under the Theory of Planned Behavior.The project is particularly relevant in the national context, considering the gap between academic production and pedagogical practice, but also internationally, and it is possible to anticipate comparative research lines with other realities.
Description: A presente proposta de dissertação decorre do projeto Multimédia no ensino das ciências: cinco anos de investigação e ensino em Portugal, que apresentou, por um lado, a pesquisa nacional sobre multimédia no ensino de ciências e, por outro lado, proporcionou à comunidade uma ferramenta de referência simples - um repositório de textos científicos de acesso aberto - que permitiria refletir sobre práticas de ensino em áreas de ciência, tecnologia, engenharia e matemática (STEM) usando tecnologias de informação e comunicação e melhorando-as a partir de uma perspetiva de ciência participativa.Este trabalho pretende dar continuidade a esta última secção, analisando as condições de génese e desenvolvimento sustentável de uma comunidade online sobre ensino de ciências, capaz de se apropriar e gerar processos científicos de revisão e validação de pares.Foi realizada uma revisão da literatura sobre sistemas de aprendizagem social, como as comunidades de prática e os espaços de afinidade, tendo sido adotada uma noção sincrética para liderar um processo de investigação-ação. Modificações pertinentes foram aplicadas na plataforma atual, no sentido de implementar estratégias capazes de atrair e manter um público interessado e, progressivamente, criar uma comunidade de pares. A intenção comportamental dos professores de ciências em participar na plataforma também foi objeto de estudo sob o Teoria do Comportamento Planeado.O projeto é particularmente relevante no contexto nacional, considerando a diferença entre a produção académica e a prática pedagógica, mas também internacional, e é possível antecipar linhas de pesquisa comparativas com outras realidades.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 201804646
URI: http://hdl.handle.net/10216/106264
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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