Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/106248
Author(s): Mariana Derigi Ambrózio
Title: Vídeos em contextos universitários de ensino-aprendizagem
Issue Date: 2017-07-17
Abstract: The propagation of mobile devices and large internet access among college students has amplified the use of media in general and, in particular, of videos in an educational context. This research identified: a) Several purposes and pedagogical strategies for the use of video; b) Places and contexts in which they are used: c) The students' perception; d) The impact of video on their performance. This dissertation presents an investigation on the use of video in two propaedeutic units in the Physics curriculum at the Engineer Faculty of the University of Porto. The main objectives are: a) To characterize the pedagogical context underlying the use of videos; b) To characterize students' perception of this media; c) And characterize their impact on the student's academic performance. 'The data were collected using a Moodle platform combined with an anonymization mechanism. The sample of students and videos are statistically characterized. It was applied a questionnaire, composed of twelve questions, and used a 7-points Likert scale to understand the student's perception. Correlations between questions were measured with standard statistical coefficients. Also, academic performance related with videos were measured using the same coefficients. The study shows that students value the videos as a teaching and learning tool, but it doesn't replace other teaching methods and learning activities. The research is inconclusive about the impact of video on students' school performance and this point will be discussed in detail in the dissertation.
Description: A proliferação de dispositivos móveis e a universalidade do acesso à internet na população estudantil universitária amplificou o uso dos media e em particular do vídeo no ensino. A investigação na área identificou: a) várias finalidades e estratégias pedagógicas para o uso do vídeo; b) os ambientes e contextos em que o seu uso tem lugar: c) a percepção dos estudantes; d) o impacto do vídeo no seu desempenho.Nesta dissertação apresentamos um estudo do uso do vídeo em duas unidades curriculares propedêuticas de Física na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto. Os objectivos são: a) caracterizar o contexto pedagógico subjacente ao uso de vídeos; b) caracterizar a percepção dos estudantes dos mesmos; c) caracterizar o seu impacto no desempenho escolar dos estudantes.Os dados são recolhidos usando a plataforma Moodle e um mecanismo de anonimização. A amostra de estudantes e vídeos é caracterizada estatisticamente. É utilizado um questionário de 12 questões e uma escala de Likert de 7 pontos para estudar a percepção dos estudantes. São medidas correlações entre as questões usando coeficientes estatísticos standard. São também medidas correlações entre o desempenho escolar e os vídeos, usando os mesmos coeficientes.O estudo mostra que os estudantes valorizam os vídeos como ferramenta de ensino-aprendizagem, mas não os substituem a outras actividades de ensino-aprendizagem. O estudo é inconclusivo sobre o impacto do vídeo no desempenho escolar dos estudantes. Este ponto é discutido em detalhe na dissertação.
Subject: Outras ciências da engenharia e tecnologias
Other engineering and technologies
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Outras ciências da engenharia e tecnologias
Engineering and technology::Other engineering and technologies
TID identifier: 201804760
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/106248
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
204288.zipAnexo C29.48 kBZIPView/Open
204288.1.pdfVídeos em contextos universitários de ensino-aprendizagem2.81 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.