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Author(s): Patrícia Raquel Alves Correia
Title: Fatores Determinantes da Intenção de Uso do Mobile Banking em Portugal
Issue Date: 2017-04-11
Abstract: The development of self-service technologies (SST) in different sectors changed the way in which clients interact with their suppliers. The banking sector was no exception. Initially there was some reluctance from these institutions, due to security issues and fear of damaging the relationship with clients. Still, it was made aware that clients value convenience and availability of SST that were made available along the way. First there was the ATM, then telephone banking, home banking and more recently mobile banking.The adoption process of SST was gradual. In the case of mobile banking, though Portugal is one of the countries in the European Union where the penetration rate of mobile devices with internet is high, the adoption rate of mobile banking is lower when comparing to home banking.The number of mobile devices in Portugal is superior to 1 per capita, being an attractive medium for the diffusion of banking services and consecutively increasing the convenience for clients. Therefore, this study intends to identify which factors potentiate and inhibit the intention to use mobile banking in Portugal.To achieve this, an online questionnaire was made having a base population of individuals older than 18 with a bank account. The results of the 213 respondents showed that, though most people have a mobile device with internet, 50% didn't use theirs bank app. By doing a multiple linear regression it was possible to identify that the predictive variables for the behavioral intention are perceived usefulness and social influence, and perceived risk as a barrier.The results of this study are useful to maximize the significant investment in these type of systems, in order to speed the adoption process. Management focus should be to foment a positive attitude and trust-based in the m-banking system.
Description: O desenvolvimento de tecnologias self-service (TSS) em diferentes sectores alterou a forma como os clientes se relacionam com o seu fornecedor. O sector bancário não foi exceção. Inicialmente houve relutância por parte dos bancos, por questões de segurança e de perda de relação com o cliente, contudo verificou-se que o cliente valoriza a conveniência e disponibilidade das TSS, introduzidas ao longo dos tempos. Primeiro a ATM, depois a banca telefónica, home banking e recentemente o mobile banking.O processo de adoção das TSS foi gradual. No caso do mobile banking, embora Portugal seja um dos países da União Europeia em que há uma elevada taxa de penetração de dispositivos móveis com ligação à internet, a taxa de utilização é reduzida comparativamente com o home banking.O número de dispositivos móveis em Portugal é superior a 1 per capita, tornando-se um meio atrativo para difusão dos serviços bancários e consecutiva conveniência para os clientes. Por isso, este estudo pretende identificar quais os fatores que ativam e inibem a intenção de uso do mobile banking em Portugal.Para isso procedeu-se a um inquérito por questionário online, tendo por base uma população alvo de indivíduos com idade a partir dos 18 anos e com conta bancária. Os resultados dos 213 inquiridos revelaram que apesar de a maioria possuírem dispositivos móveis com ligação à internet, 50% não utilizam a app do seu banco. Através de uma análise de regressão linear múltipla foi possível identificar que as variáveis preditoras significativas da intenção comportamental são a utilidade percebida e influência social e o risco percebido como barreira.Os resultados deste estudo são úteis para maximizar o elevado investimento neste tipo de sistemas, de forma a tornar o processo de adoção mais rápido. O foco da Gestão deverá ser o de fomentar uma atitude positiva e de confiança no sistema m-banking.
Subject: Economia e gestão
Economics and Business
URI: http://hdl.handle.net/10216/104341
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
License: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
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