Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10216/104327
Author(s): Joaquim Pedro Ribeiro Guimarães
Title: Serious Game for Learning Code Inspection Skills
Issue Date: 2016-02-12
Abstract: Com o objetivo de tornar mais interessante e aliciante o ensino de engenharia de software, ou mais exatamente de técnicas de revisão de código, foi desenvolvida em 2013 uma aplicação que permite a um professor disponibilizar um conjunto de desafios e onde os alunos podem competir entre si, descobrindo o maior número possível de erros no menor tempo possível. Contudo esta aplicação contém alguma limitação no que se refere a revisões e inspecções de código, pois apenas permite revisões individuais, enquanto que uma revisão ideal é realizada em grupo. Além disso, a aplicação requer instalação local, o que diminiu o espectro de dispositivos que a suportam e a facilidade de acesso à mesma.O objectivo desta dissertação é investigar, desenvolver e implementar uma aplicação que inclui conceitos de jogos sérios em inspecções de código de modo a que seja permitida uma melhor reprodução de um processo de inspecção de código. O principal desafio é reduzir as limitações do trabalho anterior, desenvolver uma funcionalidade que permita uma reprodução aproximada do que é uma inspecção de código, ou seja, que permita revisões em grupo e adicionar conceitos de gamificação a essa funcionalidade. Para chegar à solução, foi necessário pesquisar elementos de gamificação que favorecem o uso contínuo da aplicação e que promovem competitividade.Esta dissertação mostra a pesquisa e a investigação realizadas, a implementação da solução encontrada, assim como os resultados de testes efectuados.
Description: With the goal of turning software engineering learning more interesting and attractive, or more precisely code reviewing technique, was developed in 2013 an application that allows a teacher to make a set of challenges available in order that students may compete among themselves, finding the maximum number of errors in the least time possible. However this application contains some limitation in what concerns code reviews and inspections, since it only allows individual reviews, while the ideal review is usually done by a group. In addition, the application requires to be installed locally, which lowers both the spectrum of supported devices and the easiness of accessibility.The objective of this dissertation is to investigate, develop and implement an application that includes serious games concepts in code inspections in a way that allows for a better reproduction of a code inspection process. The main challenge is to reduce the limitations of the previous work, develop a feature that allows an approximate reproduction of what a code inspection is, or in other words, that allows group revisions, and add gamification concepts to it. To reach the solution, it was necessary to research gamification elements that favor the continuous use of the application and promote competitiveness.This dissertation shows the research and investigation done, the implementation of the solution found, as well as the results of its testing.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Call Number: 119632
URI: http://hdl.handle.net/10216/104327
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
119632.pdfSerious Game for Code Inspection Skills Learning1.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.