Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/102946
Author(s): José Salgado Magalhães Taveira Gomes
Title: Serious Game to Learn Software Testing
Issue Date: 2017-02-13
Abstract: Throughout history games have always assumed an essentially playful component; This fact is in itself positive. However, with the emergence of video games, associated with a great offer and ease of access to them, negative aspects also began appearing. This is particularly true for children and young people such as students, who often deviate from what should be their main focus. To that extent, and given the young people's adherence to this type of entertainment and the new technologies in general associated with it, it may be possible to promote a new method of quality teaching / learning, but more appealing and motivating than traditional methods. The combination of the ludic and learning strand is dubbed a "serious game".Therefore, because it is a new and promising area of research, in the interface between computer science and teaching, the general objective of this work is to create a generic serious game in a computer platform available on the web. The specific objectives are to allow this platform to be adaptable to the teaching / learning interest of each user: (a) choosing the type of game from the available typologies; (B) adapting it to the type of teaching / learning intended.For this, a computer platform was developed, based on a work previously developed by Ribeiro, TPB; Paiva, ACR (2015) and Paiva, ACR; Flores, NH; Barbosa, AG; Ribeiro, TPB (2016) for Software Testing. It was used HTML5, CSS3 and a Javascript library, namely AngularJS. This serious game is called ILearnTest, and implements three types of exercises: (a) multiple choice; (B) complete a space with one word; (C) select concept(s) associated with a topic. From here, this software can be loaded with the contents that the user wants. In this first phase, this user will have to have the expertise to do so, wishing that in the near future the application may be able to assist any user in creating their own file.
Description: Ao longo da nossa História os jogos assumiram sempre um componente essencialmente lúdico; este facto é em si mesmo positivo. No entanto, com o surgimento dos vídeo jogos, associados a uma grande oferta e à facilidade de acesso aos mesmos, começam a surgir também aspetos negativos. Isto verifica-se, sobretudo, em relação às crianças e jovens, enquanto estudantes, que desta forma frequentemente se desviam daquele que deveria ser o seu principal foco de atenção. Nessa medida, e dada a adesão dos mais jovens a este tipo de entretenimento e às novas tecnologias em geral a este associadas, poderá ser possível promover um novo método de ensino/aprendizagem de qualidade, mas mais apelativo e motivador do que os métodos tradicionais. A combinação da vertente lúdica e de aprendizagem é apelidada de "jogo sério".Assim, porque se trata de uma nova e promissora área de investigação, na interface entre a informática e o ensino, o objetivo geral do presente trabalho é criar um jogo sério genérico, numa plataforma informática disponível na web. Os objetivos específicos são permitir que esta plataforma seja adaptável ao interesse do ensino/aprendizagem de cada utilizador: (a) escolhendo o tipo de jogo de entre as tipologias disponibilizadas; (b) adaptando-a ao tipo de ensino/aprendizagem pretendido.Para tal, desenvolveu-se uma plataforma informática, de raiz, com base num trabalho anteriormente desenvolvido por Ribeiro, TPB; Paiva, ACR (2015) e Paiva, ACR; Flores, NH; Barbosa, AG; Ribeiro, TPB (2016) para Software Testing. Foi usado HTML5, CSS3 e uma biblioteca de Javascript, nomeadamente AngularJS. Este jogo sério denomina-se ILearnTest, e implementa três tipos de exercícios: (a) escolha múltipla; (b) completar um espaço com uma palavra; (c) selecionar conceito(s) associado(s) a um tópico. A partir daqui, este software poderá ser carregado com os conteúdos que o utilizador pretender. Nesta primeira fase, esse utilizador terá de ser detentor de conhecimentos especializados para o efeito, desejando-se que num futuro próximo a aplicação possa ser capaz de, em si mesma, auxiliar qualquer utilizador na criação do seu próprio ficheiro.
Subject: Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia electrotécnica, electrónica e informática
Engineering and technology::Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
TID identifier: 201800080
URI: https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/102946
Document Type: Dissertação
Rights: openAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

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