Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10216/98597
Author(s): Filipe Manuel Carvalho Torres
Title: Análise Técnico-económica das Soluções Construtivas Utilizadas na Reabilitação de Escolas
Issue Date: 2012-07-10
Abstract: School is the ideal place for acquiring knowledge and tools to build the future. Together with environmental and energy efficiency concerns, emerges the need for a strategic investment on the rehabilitation of Portuguese school buildings. This dissertation aims to discuss the rehabilitation solutions available for schools, through both a sensitivity analysis and an economic point of view, on a selected case-study. The sensitivity analysis is based on a multi-objective optimization procedure, for which Artificial Neural Networks were the instrument used to approximate the simulation results. For the second analysis and from an economic perspective, the model of analysis was Life Cycle Cost. The results point towards the importance of RPH on the school's building environmental performance, when it comes to energy for heating and overheating on the colder season. Secondly, the influence of the economic scenario was evident on the optimization of wall and roof insulation. The case-study on school rehabilitation proved to be of high energy consumption, used for heating, due to the designed number of renovations per hour. In sum, the present study contributes to a better understanding of the school's building performance and to more sustained future decisions on the rehabilitation of schools, by the decision-makers. Keywords: Thermal, Confort, cost, energy, schools.
Description: A escola é o local ideal para adquirir conhecimento e instrumentos para o futuro. A par das preocupações ambientais e de eficiência energética, emerge a necessidade de um investimento estratégico na reabilitação dos edifícios escolares portugueses. Esta dissertação teve como objetivo discutir as soluções construtivas utilizadas na reabilitação de escolas, através de um estudo de sensibilidade e de um estudo económico, aplicada a um caso de estudo. A análise de sensibilidade recorre a um procedimento de otimização multiobjectivo, onde as Redes Neurais Artificiais foram a ferramenta utilizada na aproximação dos resultados de simulação. Para o segundo objetivo e segundo uma perspetiva económica, o modelo escolhido foi o Custo de Ciclo de Vida. Os resultados evidenciaram a importância do número de renovações por hora no desempenho energético do edifício escolar, relativamente à energia necessária para aquecimento e ao sobreaquecimento verificado na estação de arrefecimento. Em segundo lugar, a influência do cenário económico foi evidente na otimização das soluções de isolamento da parede e da cobertura. A reabilitação implementada no caso de estudo conduz a um elevado consumo da energia de aquecimento, devido ao número de renovações por hora adotado. Em conclusão, considera-se que este trabalho contribui para uma melhor compreensão do desempenho das soluções construtivas num edifício escolar, assim como para decisões futuras mais fundamentadas, por parte dos responsáveis, na conceção de um projeto de reabilitação de uma escola. PALAVRAS-CHAVE: Térmica, conforto, custos, energia, escolas.
Subject: Engenharia civil
Civil engineering
Scientific areas: Ciências da engenharia e tecnologias::Engenharia civil
Engineering and technology::Civil engineering
URI: https://hdl.handle.net/10216/98597
Document Type: Dissertação
Rights: restrictedAccess
Appears in Collections:FEUP - Dissertação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
27523.pdf
  Restricted Access
Análise Técnico-económica das Soluções Construtivas Utilizadas na Reabilitação de Escolas2.5 MBAdobe PDF    Request a copy from the Author(s)


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.